måndag 3 september 2007

Duck City

Jaha,
Nu har jag läst ut den. Det kändes uppfriskande att läsa en satir - och roligt! John von Andersson är precis så läskigt kapitalistisk som Joakim von Anka och "kriget mot fettet" känns ju ständigt lika aktuellt faktiskt. Jag har läst Lena Anderssons första roman Var det bra så? (det var ingen regelrätt satir utan mer en kritisk skildring av förorten och fördomar folk har om hur det är att växa upp i en förort..) men jag gillade den inget vidare. Jag tänkte nog inte läsa någon fler bok av henne efter den men så var ett utdrag ur Duck City med i texthäftet till förra terminens nationella prov i svenska B och jag var "fast".

Jag gillar satirer i allmänhet men det är ju inte så vanligt nuförtiden att författare väljer just den formen att skriva så det var kul. OJ. Nu ska jag visst vara en bra mamma och laga mat och hjälpa till med "läsläxa" så jag får avsluta senare.

Nu är jag tillbaka. Jag ville bara dela med mig av ytterligare ett citat - denna gång från Duck city: Vi kommer att ha facism i Duck City, men vi kommer att kalla den demokrati. Så underbart! Plötsligt fick jag lust att läsa om Animal Farm.

Gyd bii!

2 kommentarer:

Annas resa sa...

Har också läst hennes första och tyckte mycket om den. Men sedan jag såg hennes seminarium på bokmässan för några år sedan klarar jag inte av att läsa hennes böcker då jag blev så störd på hennes person. Barnsligt, jag vet.

Elinor sa...

Roligt att vi så ofta tycker olika men det roligaste var ditt skäl att inte läsa fler böcker av henne :) Det är bra att vara barnslig tycker jag.