måndag 24 september 2007

Bokåret som gått - en summering

Nu har det gått ett år sedan jag skaffade mig en liten blå anteckningsbok att skriva in boktitlar och författare i. Som ni kanske förstår (även om jag uttycker mig klumpigt) är det en "boklogg" eller kanske en "loggbok?" där jag skriver upp vilka böcker jag faktiskt LÄST och inte bara påbörjat. Jag tänkte att det kanske skulle få mig mer motiverad att läsa klart böcker och inte ge upp efter femtio sidor om jag tycker att det går trögt. Detta vet jag inte om jag riktigt lyckats med men det var roligt att se hur många böcker jag faktiskt läser per år.

Jag hann med 47 st. Nästan en per vecka alltså. Jag vet inte om det är bra eller dåligt men jag ser på datumen att vissa böcker bara tar några dagar medan vissa tar en HEL MÅNAD (Pamuks "Snö" hm..). Jag känner mig nöjd med både antalet och att jag lyckats med att läsa olika genrer, olika svårighetsgrad, olika språk (nåja, svenska och engelska). Här nedan följer en liten sammanfattning detta "läsår":

Bästa bok: The Road av Cormac McCarthy

Sämsta bok: Den siste tempelriddaren av Raymond Khoury

Besvikelser: Mannen som dog som en lax av Mikael Niemi, Mannen under trappan av Marie Hermansson och Anybody out there av Marian Keyes

Överraskande bra: Snabba Cash av Jens Lapidus

Mest underlig, udda och märklig: Den Galopperande svensken av Sture Dahlström

Jag kanske återkommer med mer tankar om mitt läsår senare men nu ska jag laga mat (puh) och åka med Moa till simskolan så jag måste säga:

Bye Bye!

6 kommentarer:

Frida sa...

Ja men jag läser ju din också hela tiden!

Frida sa...

Nu tror jag att jag har en räknare som fungerar! :)

Unknown sa...

boklogg = blogg?

Unknown sa...

Bästa böcker du inte läst i år?

Elinor sa...

boklogg= blå anteckningsbok (irl)
Bästa bok jag inte läst eller bästa bok jag läst men inte i år?
Bästa bok jag inte läst:Bröderna Karamazov
Bästa bok inte i år: För svårt att svara på ... "Processen?" Vilken är din bästa bok du inte läst i år?

Elinor sa...

Hej igen Lars,
jag är trög. Nu jag fattar. du schemta med mig! Blogg...hehehehhahahahahah
MMMMuuuuhhahahahahhahahhaaaaaaaaaah
Very funny, jättekul, superrolishen, tres joulie etc.
Jag skyller som vanligt på jobbet. eller generna?