lördag 22 september 2007

The Road



Så här roligt kan man ha i Umääh!


Egentligen vill jag bara säga:


- The Road av Cormac McCarthy är bara sååå bra! Läs den och känn hur ni uppskattar dagens värld lite mer och hur ni lever lite lyckligare även om vardagen ibland är lite irriterande.


Boken är en framtidsskildring, en dystopi, av ett liv efter "branden" som ödelagt hela Amerika. Det handlar om en pappa och hans son och om livet och varför man ska försöka överleva. Den är lite svårläst i början, språket är uppbrutet och bilderna förvirrande innan man kommer in i den men efter några sidor var jag fast. Det händer egentligen inte så mycket, de går på vägen (hence the title) och man får egentligen inte heller så många tillbakablickar med desto fler tankeställare. Fastän, eller kanske för att..., den är så dyster, kan jag inte lägga ifrån mig den. Det är som när jag var liten och tänkte på "bomben" (gjorde alla det? Eller kommer jag ihåg konstigt?) eller som när jag nu tänker på den globala uppvärmningen eller efter att ha sett "Day after Tomorrow" på dvd. Det kanske inte är riktigt hälsosamt att gilla sådana böcker för mycket men jag åker ju inte "fritt fall" eller klättrar på berg så något "farligt" kan jag ju unna mig tänker jag. För övrigt kan jag nämna att boken fått Pulitzerpriset 2007 så det finns nog många som tycker om den. (så där - ett till skäl att läsa den för er som inte litar blint på mig förstås...)
Personligen läser jag inte så många prisvinnare men i år har jag hunnit med Nobel (Pamuk), August (Alakoski) och nu Pulitzer (McCormac) så jag är rätt nöjd med mig själv (konstigt egentligen - att man är mer nöjd om boken fått pris för det borde ju inte spela någon roll?).
Noterade ni att deckare har vunnit min genre-enkät!! Sju röster!! över 50!!!%!!
Rösta nu i den nya enkäten! Så är ni snälla!
Hå och hej, trevlig helg!

Inga kommentarer: