söndag 2 december 2007

Aggrodag eller hur man (inte) gör sås..

Hej blogg.

Idag den första advent har jag varit arg. Det började redan på morgonen och sedan har det fortsatt.. Det är ap-jobbigt att vara arg hela tiden så jag kan förstå att arga ungdomar behöver många sovmornar för att orka med all irritation och ilska. Till sist ringde jag till M och frågade om hon ville ta en promenad och sedan dess har argheten varit under kontroll (tack och lov). Jag tänkte till och med vara snäll och laga mat - liksom för att gottgöra min tidigare ilska - men det skulle jag INTE ha gjort.

Det började bra - jag hade en PLAN. Det skulle vara idiotsäkert och snabbt och enkelt. Det skulle kräva minimal tankeverksamhet. Det skulle vara något som barnen gillade. So far so good. Köttbullar (färdiglagade) + potatismos (pulver) + sås (pulver). Snacka om första adventsmiddag!! När jag var klar SKAR SIG SÅSEN! Hur kan någon vara så klantig att de får en pulversås att skära sig - en gräddsås - hur gör man då??



Det finns förstås endast en förklaring:

-Dåligt karma.

Så här fin som på bilden var INTE min sås.
Vad har jag då lärt mig av denna dag? Flera saker: 1. Man ska inte vara arg i onödan. och 2. Man ska inte laga mat om man slipper. Inte ens morötter (som vi alltid har) hade vi för att rädda middagen. Nu har Kalle i alla fall tagit fram glass och chokladsås. Kanske räcker det?
Dessutom kan jag inte bestämma mig för vilken bok jag ska läsa nu. Ska jag fortsätta på fantasy-serien eller ska jag läsa den "nya" deckaren Cold Granite? Eller kanske lösa korsord i stället? Puh.

Som den här dagen artat sig ser jag nästan fram emot måndagen. Nästan.

2 kommentarer:

Annas resa sa...

hej!
Tydligen ska den där boken om katastroffysik vara en "ny" Den hemliga historien. Det var därför jag frågade. Men det har undgått mig att du har pratat om den. Hur ouppmärksam har jag då varit? Mycket?

Elinor sa...

Hej Anna,
Du är inte ouppmärksam men det var ett år sedan jag läste den (jag fick den av min utmärkta syster i julklapp). Jag läste att några tycker att den är pretto och svår men jag tyckte att det var roligt att läsa en bok med många hänvisningar till klassisk litteratur. Låtom oss vara lite pretto så här i yule-tider :)