onsdag 28 november 2007

Kostymdrama

Föga anade jag att romanen "Pride and Prejudice" skulle komma att få större betydelse för mig än "Wuthering Heights" när jag läste dem för typ hundra år sen nån gång.. Jag var helt övertygad om att Heathcliff var såå mycket koolare än Mr Darcy... Ack vad jag bedrog mig - visade det sig.. Jag har nu plågat (?) elever genom att se filmen "P&P" och filmen "Bridget Jones's Diary" och jag måste bara säga att "Det är så sjukt kul att vara engelsklärare när man får se romantiska filmer och få betalt för det!". Jag har en hel del pedagogiska och litteraturvetiska och lärasigengelskiska skäl till att visa filmerna men ändå.. Och -Ja! Eleverna har läst utdrag ur böckerna, ska skriva om filmerna och kommer att lära sig ord som "accomplished" och "amiable" och "haughty" men ändå.. Nog har jag det BÄSTA JOBBET!! Jag önskar bara att vi hade en klassuppsättning av båda böckerna (eller kanske bara "Stolthet och fördom" för Briget Jones dagbok var väl inte såå bra kommer jag ihåg..) så att vi hade kunnat läsa dem också.

Jag undrar varför jag blivit MER romantiskt lagd (gäller filmer och böcker - inte typ så att jag har kläder från Laura Ashley eller att jag springer ut när det är dimma och läser poesi..) under senare år?? När jag var ung en gång för längen sen... I alla fall så var jag mer skeptisk mot sådana böcker förut och första gången jag läste "P&P" tyckte jag att den var lite småtråkig (hm). Jag har läst om den och gillar den nu - som ni kanske märker. Jag hoppas att eleverna gillade filmerna också men tänker att om de också är mer kristiska och cyniska så kanske de blir mer romatiska när de blir äldre och då tänker på sin galna engelsklärare med tacksamhet och glädje :)


Jag tänkte lite på att Anna K taggade mig för länge sen och "utmanade" mig att skriva sånt som inte alla kanske vet om mig.. Är detta något sånt?



-Nä.



Anna och flera andra vet det nog redan så jag får komma på något annat "oväntat om mig" senare kanske?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag som älskar P&P och Mr Darcy (eller är det Colin Firth jag är kär i för jag faller för honom i alla filmer - och Orlando Bloom, jag är ju inte sååå gammal ännu).

Men nej, ingen hemlis... Fast jag väntar på ett officiellt erkännande från din sida att du faktiskt gillade Keira K i P&P, för visst är det så ;-)

Åhh så sugen jag blev på att se P&P igen (undra om jag har sett den sen vi såg den på bio). Jag har Pirates 3 hemma, så jag får kanske nöja mig med att drägla över Orlando Bloom istället *skrattar*

Frida sa...

hmmm, intreztink...kanske kommer förkärleken för dimma och poesi att blomma ut senare i livet? ;)
Näe, men kanske är det för att man blir mindre pretto med åren? Jag har i alla fall kunnat bejaka min fåniga sida som gillar små söta djur på senare år. Naaaw... djuuuurbeeeebisar!!! *PinZamt* Haha. Kanske är romantiken din djurunge?

Anonym sa...

Jag gillar mer när det blåser faktiskt, så jag kanske ska läsa om "Svindlande höjder" igen för jag har för mig att det är veeery windy up on the moors..

-Heathcliff! ropade hon i vinden...

Anonym sa...

Okej då, jag gillade Kiera i P&P och faktiskt lite lite i Love Actually också men OFTAST är hon irriterande - håll med om det!

Annas resa sa...

Elinor, har du läst den hemliga historien av Donna Tartt? Jag bara undrar, för i så fall vill jag bara ta upp en sak om den.

Anonym sa...

Men visst är ju BBC versionen bättre (framför allt Mr Darcy)

Elinor sa...

Hej Anna! Visst har jag läst den. Det var dock ett långt tag sedan så jag vet inte hur mycket jag kommer ihåg av den..

Jessica: Jag har inte sett BBC-serien än.. hm. jag ska.. jag lovar.. men den är .. lång. Colin Firth rules!!