tisdag 20 november 2007

ett litet vardagligt inlägg bara..typ..eller?

Ella har fått feber av sitt vaccin. Stackars. Jag är helt slut av mina engelska-verb-lektioner som jag haft idag. De gick bra men varför tycker man att det är en bra idé att göra samma sak i två klasser samtidigt egentligen?

Jag läser nu den första delen i den episka (?) fantasyserien ...(nått me Swords eller Ice eller nått) av George RR Martin. Jag har inte läst fantasy på ett tag men har bestämt mig att prova den här av någon anledning.

Nu följer egna ostrukturerade tankar om fantasy: Det är möjligt att jag tar tillbaka allt i morgon. Brasklapp alltså. Here goes:

Det bästa med fantasy är att de är långa och "episka" och det sämsta med dem är att de är långa och ibland händelsefattiga. Det finns många som tycker att fantasy är t om ännu sämre än deckare (har jag förstått) och därför känner jag att jag måste ta fram det som eventuellt kan vara bra med genren.

Jag tycker att bra fantasy är som sagor - bra fastän de ibland är dåliga. Hm. Jag menar t ex att sagor och fantasy (mycket av det jag läst) innehåller en tråkig kvinnosyn och en förlegad manssyn. Till sagornas försvar kan sägas att de uppkom i ett samhälle som hade den kvinno- och manssynen och till fantasyn försvar ... De vill likna sagor? Jag vet inte vad som är egentligen bra med fantasy förutom att man ibland vill läsa det? Ni kommer säkert på fler saker än jag (jag är lite fantay-lös hehe idag).

Jaha. Vi får se när jag läst ut de 800 sidorna vad jag tycker. Jag har varit super-extremt-jätteless på genren ett tag så man vet aldrig men jag känner mig positiv. Konstigt ändå att man "måste" skriva en förklaring till varför man läser något när ingen behöver förklara varför de ser på "Desperate houswives"? Eller? Själv ser jag numer bara på "House" och "Grand designs" så vad vet jag om teve?

Gonatt.
Här får ni ett fantasy-riddar-hästord av mig "Joust"
Sug på den karamellen!

1 kommentar:

Unknown sa...

jag tycker abslout man måste komma med en jävligt bra förklaring till varför man kollar på desperate housewifes...hehe
men, visst, den skillnaden finns ju trots allt nånstan. men det är väl helt enkelt för att böcker per definition är finkultur och läser man då fulböcker...måste man förklara sej (kanske inte minst för sig själv), medan tv alltid är lågkultur....