fredag 2 november 2007

Heart Sick - hjärtsjuk?

Hej,
Läser just nu "Heart Sick" och den är väl ganska bra tror jag. Jag litar inte helt på min förmåga att veta vad som är bra just nu så om nån annan mot förmodan läst den och vet om den är bra så får ni gärna skriva en rad. Det är svårt när jag är så kräsen i mina val av deckare (Rankin och Connelly är favoriter) för de skriver ju max en bok per år! När då dessutom Stieg Larsson har gått och gått bort så finns föga tröst i att jag hittat en till favorit. Huvudpersonen i "Heartsick" är en journalist (jag gillar mest polishuvudpersoner för de andra är så..töntiga) med rosa hår! Det är förstås helt ok att ha rosa hår men författaren skriver och beskriver hennes hår ideligen!!! Hur många gånger är det intressant att veta vilken frisyr ett rosa hår har?? Dessutom har författaren en tydlig faiblesse för yttre personbeskrivningar - vilket jag inte gillar. Som ni ser är jag kritisk. Ändå vill jag ge boken en chans för handlingen är intressant(eventuellt?).

Den handlar om en polis (som journalisten med ROSA hår ska skriva om) som blivit torterad av en seriemördare och som senare har (polisen alltså) utvecklat ett drogberoende och ett "dåligt liv" (oj oj! jag skulle verkligen inte vilja att en elev som beskriver handlingen i en deckare för mig skulle uttrycka sig så där dåligt!! Vadå "dåligt liv" liksom? - Ja ja, han är skild, ärrad, verklighetsfrånvänd osv.). Man får följa journalisten och polisen om vartannat. En ny mördare härjar i Portland (? USA nån stans - det är inte så viktigt) och polisen jagar honom/henne. Ibland får läsaren tillbakablickar till när polisen var fången hos mördarpsykopaten.

Som ni ser är det en ok seriemördarpolisjaktbok men ingen höjdare so far. Jag känner mig tvungen att försöka hitta fler BRA deckarförfattare och försöker läsa nya då och då. Det kan bli som nu - att jag tycker att boken är ok men inte vill läsa något mer av författaren - eller så kan man hitta något nytt? Åsa Larsson var en sådan "prova-påföfattare" för mig och jag har läst alla hennes böcker - och Alvtegens också! Men den här...

Betyg 3 av 5.

Nu ska jag läsa ut den! hej då.

1 kommentar:

Annas resa sa...

Men Elinor! Vart har du tagit vägen i bloggsfären! Saknar dina ord på skärmen. Kom igen!
(Vi möttes förresten igår i bilarna längst ner på Lidgatan. Jag såg dig,men du såg inte mig. Snygg liten pärla ni har!)