tisdag 11 december 2007

Arbetsplatsförlagd tid? En tid man tappar bort när man är på jobbet?

Just nu praktiserar jag arbetsplatsförlagd tid. Jag är på min arbetsplats. Jag har förlagt min tid. Var är den? VAR? Ingen vet.

Som tur är har vi på mitt jobb inte arbetsplatsförlagd tid men jag övar mig för man vet aldrig vad nästa avtal kommer att innebära. Jag har precis fått veta att facket och arbetsgivarna begärt medling i avtalsförhandlingarna. Vad de nya avtalen kommer att innehålla vet jag alltså inte än - därför tränar jag på att förlägga tid på arbetsplatsen. Det går ganska bra tycker jag. Jag är ju här. Kanske var det meningen att man skulle arbeta också? Jag kallar min tid just nu för "återhämtningstid" och den behövs kan jag meddela. Puh. Stånk. Oj.

Allvarligt talat är det inte så dumt med arbetsplatsförlagd tid, det är kanske till och med nödvändigt. Jag tror att jag faktiskt ger mig själv mer tid till återhämtning när jag är på jobbet än när jag är hemma. Det är lättare att dra sig undan eller fika eller bara sitta framför datorn lite grand när man är på jobbet. Hemma ska jag alltid något. Jag ska baka eller pyssla eller tvätta eller ... Det kanske är därför så många sitter på sina kontor och kastar varulvar på varandra på facebook? De behöver tid att inte städa, inte handla, inte laga mat, inte baka, inte vara effektiva.


Nu har jag återhämtat mig. Vad ska jag göra då? Jag tror att jag ska börja min "förtroendetid" snart för att förlägga tid kan jag nog nu. I morgon ska jag ha lektionstid och mötestid. Det tror jag kommer att gå bra det med. Egentligen skulle jag nog vilja ha juletid i stället men jag får vänta tills den 21:a med det.

Ciao!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag gillar ledig tid...