onsdag 5 december 2007

julbord och Aberdeen

Mums. Idag åt vi julbord och nu är jag mätt, mätt, mätt..

Annars har jag inte så mycket att skriva om just nu men jag läser i alla fall "Kall som granit" av Stuart MacBride och den är bra. Ett boktips till någon som gillar Rankins deckare! Den utspelar sig i Aberdeen där det verkar regna oupphörligen - som sig bör i deckare - och där detektiven är en sliten, separerad och skadad polis (känner någon igen typen?). Jag tycker att det är bra att poliserna är sådana men jag vet inte riktigt varför jag tycker det?


  • Är det för att riktigt lyckliga, framgångsrika och käcka människor är så ounderhållande (och - låt oss vara ärliga - irriterande)?

  • Är det för att jag själv lever kärnfamiljslivet och vill läsa om något annat?

  • Är det för att det är det mest trovärdiga?

I vilket fall som helst så gillar jag denne polis, som heter Logan McRae, och jag känner att jag börjar tycka att Aberdeen verkar som en intressant plats också så det är ju ett bra betyg på boken (fastän det regnar hela tiden!). Jag gillar också att han knaprar piller (smärtstillande för vår hjälte har ONT - förstås) precis som min tevehjälte doktor House. Jag har bara läst 100 sidor så jag vet inte hur jag kommer att gilla slutet men om den fortsätter i samma stil har jag hittat ännu en skotte till min bradeckarförfattarsamling! Yey!


Jag måste också säga att min favorit detta år "The Road" inte ska bli film (ännu i alla fall) men att en annan av hans böcker "No Country for Old Men" redan ÄR en film som gått upp i USA men kommer till Sverige i februari. Där ser man. Jag borde hänga med bättre men man kan ju inte ha koll på allt. Eller? Cormac McCarthy är alltså aktuell just nu. För alla er som tänkt strunta i Pulizerpriset (som han fick för The Road i år)och inte läsa hans böcker - nu kan ni ju absolut inte motstå dem längre - en av böckerna ska ju bli film!! och det är väl stort nog!? "No country for Old Men" står i bokhyllan och väntar på att bli läst just nu men jag får ta mig i kragen och läsa den innan filmen kommer tror jag.

Rösta nu i enkäten!! om ni vill ...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har ju redan röstat! :)

Åh, jag är så seg på att läsa nu...fattar inte hur du hinner läsa så mycket trots heltidsjobb och barn. Jag pluggar (lite) och det blir ändå ingen läsning...men kanske är det bara livsledan (=vintersyndromet) och inte tiden som är avgörande?

Elinor sa...

Ahh, lite spleen är väl härligt - speciellt så här i iskanapågatantider!