torsdag 20 december 2007

Så nära, så nära...

att ingen i familjen skulle vara sjuk i december. Nu har Ella feber. Puh. Sista dagen före jullovet blir en vab. Attans. Tur att jag har en så snäll man som vabbar åt oss. Jag har nästan nästan nästan läst ut min fantasybok och kommer att både sakna och inte sakna karaktärerna och miljön. Om man läser böcker på 1000 sidor kan man faktiskt bli lite trött på dem efter ett tag men så... Slutar det alltid med en ryyysligt spännande cliffhanger och då kan jag inte vänta - jag vill läsa en till del NU! Jag har i alla fall bestämt mig för att vänta med den tredje delen (fyra har kommit ut) och läsa något annat i mellan.



Jag blev lite förvånad att jag kunde läsa böckerna med behållning för jag har ju varit less på fantasy ganska länge men det går bra igen verkar det som och nu fick jag höra att Stephen Donaldson har förlängt sin bokserie om Covenant (hette han så? Ni vet... han med spetälska..). Jag vet dock inte om jag ska läsa dem för jag har för mig att de förra böckerna blev mer och mer pessimistiska och mörka allt eftersom och jag vet inte om jag orkar läsa ... Jo - jag gillar ju faktiskt deprimerande böcker om omöjliga anti-hjältar som sliter hund! Är det dåligt av mig? Borde jag - som är ganska positiv av mig (?) - gilla deprimerande mörka böcker? Dessa och många andra viktiga frågor kommer vi nog aldrig att få svar på men jag säger bara:



- NASA har tagit ett kort på en jetstråle som slungas ut ur ett svart hål!

Vad säger ni om det!?
Hur koolt som helst! Eller?











Jetstråle / Optisk bild tagen med VLT (Very Large Telescope) på Cerro Parnal i Chile. Bilden visar kärnan på galaxen Messier 87 (NGC 4486). Jetstrålen är en ström av material som slungas ut från ansamlingsskivan vid det massiva svarta hålet i galaxens centrum. (alltomvetenskap)

Inga kommentarer: