onsdag 19 december 2007

The facking union - Ett försvarstal - läs på egen risk

Varför är det så många som är tveksamma till att engagera sig i fackligt arbete egentligen? Det kanske jag också varit förstås - förut. Nu när jag provar på att vara lokalombud tycker jag att det är spännande och intressant men också frustrerande. När man sitter på nybörjarkursen kommer man på många saker och flertalet är ...

-Oj! Inte har jag tänkt på att vi har så många SKYLDIGHETER som arbetstagare/medarbetare. Tänk om arbetsgivarna skulle utnyttja sin rätt till fullo! Då skulle vi inte ha det så kul på våra arbetsplatser kanske? Som tur är bygger mycket på samarbete och samsyn. Det är bra. Men också svårt. Det är till och med svårt att skriva om så jag tror att jag avslutar här...

Det är tur att medlemmarna som man representerar finns och har åsikter och frågor!

Jag vill bara uppmana er alla att (om ni har en fackvänlig arbetsgivare) prova på att jobba fackligt!!! Det är inte svårt (alltid) och det är intressant (nästan alltid). Du får veta mycket om lagar (kul för alla va?) och du kan vara med och påverka (lite i alla fall). Du blir informerad om förändringar och planer (har du lite att läsa kan du alltid läsa en basenhetsplan :) och du känner dig involverad i utvecklingen av din arbetsplats! Kom igen! Engagera dig i facket och få en extra belöning i att du vet att ett starkt fackförbund retar gallfeber på (m)ånga i regeringen!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

I want to be a member of the dik-fack :)

Keep up the good work, Hoffa!

-Markus

Elinor sa...

schhh...Du kan inte avslöja min hemliga identitet ännu...

Unknown sa...

mmm, det suger fan att man har skyldigheter som arbetare också. tycker det vore bättre att lägga dom skyldigheterna på arbetsköparna.
men visst, det enda man ska komma ihåg är väl att ett starkt fack retar gallfeber på många företagsledare också. svårt det där...antingen gör man sig helt jävla omöjlig, eller också blir man befordrad, just för att man är fackombud...aja..eller så är alla företagsledare inte psykopater...man vet ju inte så noga

Lea sa...

Satt i 25 minuter i telefonkö idag för att nå LR. Blir man galen eller..? Jag beundrar er som jobbar fackligt, jag är än så länge en sån där som läser basenhetsplanen.:-)
/Lea

Ps Julpyssel är bäst. Ds