onsdag 22 augusti 2007

Vad ska jag läsa? Hjälp mig!


Det var då själva .. Just när jag skaffat mig en bokblogg där jag kan orera så mycket jag vill om ämnet böcker så sviker mig bokläsandet! Jag känner mig frestad att använda kraftord. Eftersom jag är en respektabel svensklärartant håller jag mig förstås borta från tabuord och slangliknande tillmälen - men - jag har god lust. Faktiskt.

Jag har börjat på FYRA! olika böcker och ändå vill det sig inte riktigt. Jag kommer inte igång med någon av dem och jag vet inte vari felet ligger då jag faktiskt gillar alla fyra så här långt. Böckerna är 1. Mig äger ingen av Åsa Linderborg 2. Duck City av Lena Andersson 3. Fakta om Finland av Erlend Loe och 4. Den förlorade sonen av Jim Kelly. Just det..Jag lyssnar ju också på en bok. Luftslottet som sprängdes av Stieg Larsson. Jag har två kapitel kvar att lyssna på men tillåter mig själv endast att lyssna när jag tar långa promenader (ett bra belöningssystem som jag varmt rekommenderar till alla läsare). Därför vill jag att DU kära Bloggläsare, ska hjälpa mig att välja vilken jag ska läsa först. Tack på förhand. Jag lovar att läsa den som DU väljer åt mig och jag lovar att det ska ta max en vecka. Jag tror att jag kommer att komma igång med läsningen då.

Jag skyller helhjärtat denna läs-svacka på mitt ARBETE! Att arbeta tar ju lååååång tid! Tid som skulle kunnat ägnas läsning!!!! Jag tycker att alla borde få ta tid från sina (ibland) fåniga/tråkiga/tidskrävande arbetsuppgifter och i stället lägga den på läsning av skönlitteratur! Mer böcker åt folket!!! Jag har dock - glädjande - fått tillfälle att sätta böcker i handen på mina elever så det räknas kanske lite (reading by proxy?). Jag tvingar alla att läsa något som de inte brukar läsa annars - nämligen KLASSIKER. Jag myser. Jag hatar att undervisa "snutt-vis" och ha elever att läsa två sidor ur t ex Hamlet och tre sidor ur Brott och Straff... Det är inte konstigt att de inte förstår att klassiker är bra (nåja - vissa åtminstone) om de inte får läsa hela böcker!

Nu ska jag sansa mig i mitt babbel. Men... Jag vädjar...
-Välj en bok åt mig! (snälla?)
(Auf) Widersehen

4 kommentarer:

Annas resa sa...

Jag tycker absolut att du ska börja med Åsa Linderborgs. Själv har jag funderat på att läsa den, men är för snål för att gå och köpa den inbunden. Kanske väntar till den kommer på pocket (eller lånar av dig om du äger din...:)

Är Tidsresenärens hustru något för mig? Avslutar snart skit-Carina Rydbergs tråkiga.

Unknown sa...

jag tycker också du ska börja med åsa linderborg, så du kan låna ut den till annan sen. iofs äger du den ju inte...men det är ok, för jag har redan läst den och ingen annan står på tur, så vitt jag vet...
lycka till
Anders
ps, underskatta inte bloggosfären, vad hade hänt om du hade massor läsare och alla röstade på olika böcker... hehe

Frida sa...

helååå! Greetings från Flintvägen. Evelina röstar på Loes och jag röstar på Linderborgs bok. Har hört en massa på radio (var annars?) om den. Vad Siri röstar på vet jag inte eftersom hon fortfarande är ute och ränner. Vi tror att hon skulle rekommendera klassikern "Katten - skötsel och vård". Over and out.

Elinor sa...

Tack! Danke! Thank U! och tack Anders för den långa tidsfristen för lånet av tidigare nämnda bok. Jag ska förstås läsa Linderborg nu. Det verkar så självklart när jag fått Er respons.
- Det känns bra nu!

eller...