söndag 19 augusti 2007

Söndag..




Ännu en helg har gått utan att jag rättat. Puh. Som tur är har jag hela måndagen lektionsfri. Jag har - dumt nog - skjutit upp så många saker till i morgon att jag skulle behövt ha tre dagar till att göra dem men.. Det ordnar sig nog.




Jag har i alla fall läst ut Fun Home idag. Den var bra. Jag sa igår att det var så roligt att läsa och känna till de klassiker Bechdel refererar till men har nu upptäkt att även om jag känner till de verk som nämns så har jag glömt/förträngt många av de ord jag använde när jag då analyserade dem. Här är några exempel: (kom igen englsklärare och littvetare - ni kommer nog ihåg mer än jag!? :) Juxtaposition, reverse narration, a cumulative renunciatory effect etc. Det är verkligen tur för en ynka gymnasielärare att boken är i seriform och man har blider att gå efter.




Nu ska jag läsa Duck City av Lena Andersson. Jag återkommer - förmodligen - snart med åsikter om boken och tankar om fetma.




Apropå framtidskildringar så borde ni se filmen Idiocracy. Det är en komedi med Luke Wilson om hur det kan gå om inte alla "smarta" par skaffar många barn. Så.. Gå ut och föröka er bröder och systrar!

2 kommentarer:

Kolmodin sa...

I am, as it were, quite fond of the juxtaposed reverse narration as it, when done properly, achieves a distinct cumulative renunciatory effect - especially when performed by a malapropistic post-reductionist like Mzlauri or Grazneff. However, the reverse effect often occurs when prestructuralists go for the non-persona narration in single line refractory, a posteriori, fragmentalism.

Elinor sa...

Yeah, whatever...You smartiepants you...