lördag 25 augusti 2007

Helg.Äntligen.


Kära blogg,

Nu är den så äntligen här den efterlängtade helgen. Jag och barnen har stigit upp 06.32 och slappat i soffan till morgontevens muntra budskap om ... Jag vet inte så noga då jag egentligen var i någon slags transliknande eller komatost (stavas det så?) tillstånd av o-vakenhet. Jag har läst bara 100 sidor i boken ni valde åt mig men jag hittar inte läslusten.

Vad handlar den egentligen om? Hennes barndom förstås men vad mer? Jag känner igen mig från min barndoms socialrealistiska böcker som alla handlade om "verkliga saker". Med titlar som t ex Nils mormor dör eller Ska ni skiljas? eller Pia blir mobbad etc. är det inte konstigt att jag blivit skeptisk inför allt som kan tänkas vara "verkliga" romaner. Jag läste Svinalängorna i våras, tyckte mycket om den och tänkte därmed att min aversion mot socialrealism hade avtagit.

Nu när jag läser Mig äger ingen undrar jag om så verkligen var fallet? Jag tycker verkligen att den är läsvärd men känner att jag missar något. Vi får se om jag hittar det på de andra 200 sidorna som är kvar. Jag håller tummarna.
Jag återkommer i frågan.
Ciao. Elinor

Inga kommentarer: