söndag 12 augusti 2007

Får man läsa Harry Potter?

Jag har just läst den sjätte och sjunde boken i (barn)serien om den glasögonprydda trollkarlen Harry Potter och funderar på om man som vuxen verkligen "ska" läsa sådana böcker. Jag har sett alla filmerna med stor förtjusning (!) och läste för några år sedan den första boken i serien. Då tyckte jag att den var barnslig och full av stereotyper, skriven med bara huvudsatser och rent tråkig att läsa. Efter att ha sett den femte filmen ville jag ändå veta "hur det gick" för HP och nu när den sista boken fått sådan publicitet blev jag nyfiken på att se om Rowling hade dödat Harry eller inte.

Jag blev postitivt överraskad av böckerna och sträckläste dem på några dagar. Det var nog bättre att läsa dem på engelska och jag tror att jag måste komma fram till att ungdomsböcker faktiskt kan vara lite roliga de också. Jag tycker annars INTE om att läsa ungdomsböcker även om jag borde läsa dem för att hålla mig a jour med vad eleverna läser. Tyvärr. Jag är därför lite stolt över att jag läst HP (tror jag) för nu är jag lite mer ungdomlig?Hipp?Cool?
-Näh
Men roliga var de i alla fall och jag förstår varför många läser dem.

Nu ska jag hämta barnen på kalas men kanske blir det fler utflykter i ungdomsböckernas värld i fortsättningen. Omväxling är ju som sagt bra.

Inga kommentarer: