lördag 18 augusti 2007

Listutmaning!

Eftersom nu Anna utmanat mig att komma på fem bra böcker av utländska men ej engelsktalande författare så måste jag ju bara fixa en egen lista. Vad jag kunde utläsa skulle man inte ta med några klassiker men här är ändå min klassikerlista:
1. Idioten av Dostojevskij
2. Damen med Hunden av Tjechov
3. Processen av Kafka
4. Stäppvargen av Hesse
5. Främlingen av Camus

Av de moderna utrikiska författares böcker jag läst listas här fem braiga:
1. Den ljuvliga giftkokerskan av Paasilinna
2. M/T och berättelsen om skogens under av Oe
3. Naiv Super av Loe
4. Högläsaren av Schlink
5. Vindens Skugga av Zafon

Notera att de alla är på olika språk! Fiffigt va. Man måste verkligen tänka till om man vill hitta fem bra böcker av icke-engelsktalande eller svenska författare. Tack för utmaningen :)
Noteras bör också att ALLA böcker på denna lista är skrivna av ... MÄN!!! I vanliga fall gillar jag faktiskt kvinnliga författare mer men av någon anledning har dessa utomengelska och utomsvenska blivit uteslutande män. Det är nästan jobbigt att inse men jag tröstar mig med tanken på att jag för det mesta läser anglosaxiska kvinnliga författare och om jag skriver en sådan lista blir den ju "helkvinnlig".

Nu ska vi snart lägga barnen och jag känner att nästa blogg kommer att handla om barnböcker (kanske?). Ciao!

2 kommentarer:

Kolmodin sa...

1. Rosens namn - Eco
2. Under the Frog - Fischer
3. Skrattets och glömskans bok - Kundera
4. Mästaren och Margarita - Bulgakov
5. Amores Perros - Arriaga

Elinor sa...

Cool. Då har jag boktips. Jag ångrar lite att Mästaren och M ínte fanns på MIN lista för den är ju sååå bra.