lördag 18 augusti 2007

Hur hinner man?

Hej bloggläsare (om ni finns där ute i cyberrymden)

Första veckan när både jag och Kalle har jobbat 100% har gått över förväntan men jag är så trött! Jag har fått många boktips och till och med fått ett efterlängtat bokpaket från adlibris men har knappt haft ork att läsa innan jag somnar. Vi vänjer oss nog och jag tror att de extra pengarna är värt mödan? Jag har i alla fall börjat med boken Fun Home - A Family Tragicomic av Alison Bechdel. Vill man veta mer om författaren kan man gå till hennes sida http://www.dykestowatchoutfor.com/ . Jag är ju ständigt på jakt efter roliga böcker och jag tyckte att titeln lät som precis min typ av bok, boken hade dessutom fått pris av Time Magazine som årets bok! Jag blev dock totalt tagen på sängen när jag öppnar boken och ser att den är i seriestrip-form. Jag är ju inte uppvuxen med mangaböcker och tycker inte egentligen så mycket om serieformen men efter att ha läst halva boken så måste jag varmt rekommendera den till alla som gillar dysfunktionella familjeskildringar. Humorn i den är ganska svart men svart är ju en bra färg så..



Dessutom (och det är ett roligt plus för mig) så finns där många referenser till klassisk litteratur som t ex "The Great Gatsby" eller "På spaning efter den tid som flytt". Det är ju faktiskt roligt att tänka sig att man liksom är med i en "klubb" som förstår referenserna! Fast - jag har ju förstås aldrig läst "på spaning.." men det gör ingenting för vad jag förstå har nästan ingen annan gjort det heller (heheh). När andra finner nöje i att diskutera megapixlar eller antioxidanter känner jag mig alltid lite utanför och ovetande så därför gillar jag att använda mig av min klassikerkunskap någon gång...Kanske är det så att jag vill vara elitist eller "på parnassen" för att särskilja mig från mängden? Men det låter så tråkigt tycker jag. Jag väljer att säga att jag när jag läser sådana referenser i böcker så tycker jag att jag fått valuta för studielånen.



Under tiden jag skrivit detta har Ella gjort illa sig i tån, Moa skrikit åt mig och stängt in sig i sitt rum och tv-boxen slutat fungera så om det jag skrivit låter minsta osammanhängande så skyller jag på "yttre omständigheter" och så får det vara bra.



Until next time!

Inga kommentarer: