måndag 28 januari 2008

Strindberg!



Hurra! Jag har hunnit ända fram till Strindberg igen (i undervisningen)! Jag måste erkänna att jag är helt och hållet fascinerad och förtjust i denne otroligt tjusige och begåvade konstnär. Jag vet att inte alla - långt ifrån - tycker som jag men om jag kunde få träffa någon författare "från graven" skulle det vara just August Strindberg. Han är så fantastiskt känslosam och extrem i allt jag läst av honom och de pjäser jag sett ... riktiga nagelbitare! Jag kan bli så less på alla trivsamma och lagommma författare jag läser och jag tycker att det är otroligt att August Strindberg fortfarande kan väcka sådana känslor hos moderna läsare. Låt vara att jag inte håller med honom i att t ex "att vara kvinna är att vara ett sjukt barn" (fritt citerat från minnet - förlåt om det är fel) men håll med om att litteratur ska väcka känslor!

Nog tjatat, nu ska jag pusta ut. PUh.

6 kommentarer:

Unknown sa...

strindberg alltså..
om man nu inte har läst så mycket av honom, förutom röda rummet, hemsöborna och ett halvt ark papper...vad ska man börja med?

Anonym sa...

Ett Dockhem (i anslutning kan man ju gärna läsa Ibsens variant för att jämföra) Giftas, särskilt förorden. + i stort sett alla dramer. Det tycker jag i alla fall. Han är ju rätt galen understundom men alltid underhållande.

Anonym sa...

En dåres försvarstal är en personlig favorit :) Boken är i stort sett helt galen och otroligt rolig! Passionerad kille - den där Strindberg..

Anonym sa...

Ah! Hur kunde jag glömma den! Den är ju alldeles bäst! Håller med dig Elinor.

Lea sa...

Herre min skapare, vilken tur våra elever har som har en sån inspirationskälla att tycka om Strindberg.
Måste faktiskt dra mig till minnes att vår lärare tyckte att S var ett nödvändigt ont.
Men jag kan ha fel.
Minnet kring just det uttrycket är så starkt så det borde stämma...
Det har det inte lätt våra studerande en Strindbergs nörd och en fodernörd.
Jag var lyrisk i veckan att få tala om olika torrsubstanser i vallfoder, olika äro våra laster.
Sov gott!
/Lea

Anonym sa...

Hej
Jag är producent på Strindbergs intima teater o var ikväll ute o Googlade på strindberg och rymden o hamnade här. Kul.

Jag håller på med ett barnprojekt, där barn skall få vara med i vår skaparverkstad och göra en föreställning "Strindberg i rymden".

Jag söker nu sagor om rymden för de minsta barnen 4-6 år. Jag hittar inget alls!!!

Någon som kan tipsa mig? Alltså rymdsagor.

Strindbergstips. Spöksonaten, Bisarrt, underligt drömspel. Och Teater och Intima teater om hans tid på Intima teatern såklart.

Allt gott Katharina Lind