lördag 5 januari 2008

Gloom

Jag vill bara rekommendera ett roligt och lite annorlunda kortspel som jag fick av min eminenta lillasyster tillika kulturtant Frida. ( http://yllenyllet.blogspot.com/) Spelet går ut på att man ska göra livet så jävligt som möjligt för sina egna karaktärer (varje spelare får en familj bestående av fem karatärskort). När ens karaktärer mår som sämst ska man - döda dem! Den vars familj skrapat ihop flest "minuspoäng" vinner spelet. Om man vill vara elak mot en motspelare ska man alltså ge spelarens karaktärer lycka t ex "a happy marriage" + 10. hehe. Men det roligaste är ändå att se vad som händer med de stackars figurerna t ex "dödad av figur-häckklippning" :)

Spelet är lite komplicerat första gången så jag rekommenderar ett blygsamt intag av alkohol (om det nu är någon som skulle få för sig att hänge sig åt sådana saker när de spelar sällskaps/kortspel...) och en slags senare tidsgräns till midnatt (ungefär ... det beror förstås på dygnsrytm och liknande men ...)

Godnatt! (jag försöker vända tillbaka dygnet inför den stundande jobbveckan men det går... sådär...)

2 kommentarer:

Lea sa...

Men gud så roligt spel!!!
Passar ju mig perfekt så ondsint som jag är, där kan man ju få utlopp för sina elakheter utan att komma i klammeri med rättvisan. :-)
Vad då börjar jobba, visst är det den 14 januari vi börjar..eller vi säger väl det?
Ha en nice kväll, jag ska dra till ridhuset och frysa häcken av mig ett par timmar. Trettondagsafton!?!
/Lea

Elinor sa...

Hoppas häcken är kvar och jag önskar hett att det är den fjortonde vi börjar men jag har en isande aning om att det är lite tidigare än så... Det enda med spelet är att man bara kan vara fyra st som spelar hm. Om man inte köper "extensions" som t ex "horrible houseguests" (tror jag att det hette) för då får man en "familj" till. Vi ses!