torsdag 3 januari 2008

No Country for Old Men - Cormac McCarthy


Jag har läst ut den. "No Country for Old Men" var lite annorlunda än andra böcker jag läst. I början vet man inte riktigt vad den handlar om eller vem den handlar om men det löser sig om man fortsätter läsa. Författaren byter person utan att tala om det och i många stycken skriver författaren bara typ "the man sat on the porch of the house waiting.." . Det kan vara lite irriterade att man hela tiden måste stanna upp och tänka "vem handlar det om nu då?" men det är också väldigt roligt och ovanligt och eftersom jag ofta läser (alltför?) snabbt är det utmanande att läsa en bok som är skriven på det sättet.

Handlingen: En man hittar två bilar i öknen. Alla personer är döda - har dödat varandra - och mannen hittar en väska med pengar och en massa droger. Han tar pengarna och här börjar saker och ting sättas i rörelse. Jag kan förstå att de har gjort en film av boken (kommer ut snart på en bio långt bort eller nära dig!) eftersom handlingen är rapp och rafflande med många vändningar. När jag läser boken känns det dock som om att även om det händer mycket så är läsningen långsam och eftertänksam (säkert ett resultat av hur boken är skriven). Det blir en intressant spänning mellan snabb handling och långsam läsning som jag inte riktigt kan sätta ord på.


Jag rekommenderar verkligen boken om ni gillar ett annorlunda språk och en snabb och våldsam handling inte skrämmer bort er. En sista sak bara: Cormac McCarthy sätter inte ut " när han skriver dialog så om ni verkligen ogillar det så kan det bli svårt att uppskatta boken.

Ciao!

1 kommentar:

Frida sa...

hola! Var spelet roligt alltså? Köpte det på world of boardgames som ligger här på språkgränd. De har postorder också, kolla http://www.worldofboardgames.com

Nu ska jag sova för stackars lilla jag måste jobba hela helgen!