fredag 11 januari 2008

ungdomsböcker...

kära blogg,
Igår hade vi inget internet hemma!!! Vad jobbigt det var! Konstigt att man blir van vid bloggande och surfande så fort och att jag blev så störd av att "sidan inte kan visas". Jag måste skärpa mig och inte sitta vid datorn så mycket kanske? Nåväl. Jag tänkte skriva för att säga att jag läst en ungdomsbok!!! Detta är oerhört för jag läser aldrig ungdomsböcker (nåja - Harry Potter har jag ju läst men den räknas väl som inte?). Det är möjligt att jag är en riktig ungdomsboksslukare egentligen men att jag bara inte vet om det?

Så här tänker jag: en ungdomsbok är en bok som handlar om tretton - sextonåringar, gärna om kärlek, om att växa upp, om droger, fester, skolan etc. Den är kort, har ett vardagligt språk och den är bara riktad till en specifik målgrupp. (Att sedan ungdomar som grupp läser helt andra saker än ungdomsböcker är en annan sak.) T ex är "Det är slut mellan rödluvan och vargen" av Mazetti en ungdomsbok (jag har faktiskt läst den och den var rolig men det är inte själva poängen här) medan "Svinalängorna" inte är det (fastän den handlar om ungdomar).



Håller ni med? Hur skulle ni definiera en "ungdomsbok"?



Hur som helst så har vi fått OK av il chefe att läsa böcker som KPU och då har vi bestämt oss för att vi ska läsa de engelska böcker vi har för A-kursen. Sagt och gjort - jag gick till vårt lilla men fina bibblo och lånade "Crazy Love" av Eric Brown. (förlaget Barrington Stoke ger ut engelska böcker för dyslektiker och deras layout och språk passar bra för våra elever och a-kursen). Boken handlar om en tjej (Trish) som är en "bitch" och 15 år. Hon gör misstaget att blir ihop med en "dork" och hennes "kamrater" gillar verkligen inte det. Boken är helt OK och slutet är lite överraskande faktiskt men den tog ungefär 30 minuter att läsa!! Jag gillar långa och tjocka böcker där man får följa karktärernas utveckling och - handen på hjärtat - hur mycket utveckling hinner man med på 30 minuter? Det är synd att vi bara har tid och ork att läsa så här korta böcker i skolan men jag förstår eleverna också för de har ju inte bara engelska som ämne (de har typ 15-16 olika ämnen!!). Hm. Jag tror att de flesta skulle gilla längre böcker mer om de bara gav dem en chans men det blir nog svårt... Ljudböcker är ett fantastiskt bra alternativ för dem som gillar dem (inte jag).

I kväll ska jag på fest som landstinget - divisionen för kultur och utbildning - har ordnat för sina anställda. Egentligen är jag supertrött men man ska passa på när arbetsgivaren vill göra något roligt tycker jag och det kommer säkert att vara roligt bara vi kommer dit.



ps. Jag kom just på att jag lätt kan läsa fler böcker detta år om jag läser fler "ungdomsböcker" i den här stilen (och därmed sätta "rekord" i antal... heheh) om det nu är antalet man vill åt vill säga...

4 kommentarer:

Lea sa...

Hoppas ni får trevligt på festen!
/Lea

Annas resa sa...

Elinor - det är kvaliteten på böckerna man vill åt, inte kvantiteten!! ;)

För övrigt kan jag känna mig riktigt nördig när jag outar hur mycket jag läser. Som om jag typ inte hade något liv. Men du verkar stå för din last... Starka kvinna!

Elinor sa...

AhAAh! Kvalitet... Hm. Jag har faktiskt i september 2006 bestämt mig för att jag inte behöver en "legitim" hobby (som t ex väva mattor, brodera, splela innebandy etc.)utan jag kan "nörda mig" med böcker som hobby. Det var skönt att bestämma sig och sedan dess har jag koll på exakt vilka och hur många böcker jag läst. Ganska kul faktiskt.

HEJ sa...

Hej jag undrar (nybörjare) hur man lägger ettiketter.. Kan du beskriva hur liksom... :S SORRY.-