måndag 21 januari 2008

Några rättelser och några boktips!

Jag har aldrig provat detta förr men jag hoppas att det går för sig... Jag känner mig tvungen att "publicera"/citera era fina kommentarer ni lämnat på min blåg. Om ni inte vill ha dem här kan ni bara skriva en kommentar så tar jag bort dem. (om jag känner mig snäll...) Kommentarerna är förkortade och jag har "fetat" till alla författarnamn jag hittat. Om ni vill läsa dem i sin helhet finns de ju kvar i kommentarerna till förra inlägget. Jag skulle också vilja kommentera era kommentarer men om ni vill läsa om det får ni fortsätta längre ner i texten.


Anna sa...
Så du har också läst Wassmo. En riktigt favorit hos mig!
Du som gillar deckare och vill läsa mera norskt borde inte missa Karin Fossums böcker.

Jag sa: Jag ska absolut läsa Fossum. Är det hon som skrivit om den där Puna (som någon älskar?)..

Margareta sa...
Din ex-kursare, som bor i Norge, rekommenderar nog inte Solstad (då jag inte har läst honom!) men jag vill däremot framhålla Carl Frode Tillers bok SLÄNT . Karin Fossum är en bra deckarförfattare (som din kompis skrev), men min favoritbok av henne är nog boken om dårhuset som heter DE GALES HUS. -Ojoj, jag gav visst två förslag som bägge handlar om knäppgökar...vad säger det om mig? För att rätta upp på det intrycket slänger jag in Lars Saabye Christenses HALVBROREN och Ingvar Ambjørnsen (bla har han skrivit böckerna om ELLING, som blev film)också. Det verkligt urnorska är HAMSUN och VESAAS, så vill du impa på norrmän läs dem.

Jag sa: Kära ex-kursare - har du då virrkelligen icke lest din Solstad? Är det att jämställa med att jag inte läst t ex Klas Östergren? Jag ska läsa alla dina rekommendationer har jag just nu bestämt (men Hamsun... Virkeligen? kanske...). Jag tycker att det är intressant att Ragde hånas i pressen för att hon skrivit en lättläst bok men så är det kanske alltid? Jag försöker frenetiskt komma på någon svensk bok/författare som fått samma behandling men ... Inte nu i alla fall. Jag försöker att vara öppen för om jag tycker att boken är bra eller inte och skita i press och sånt men det är förstås svårt och vissa böcker läser man kanske aldrig just för att "de är folkliga". Jag kommer så väl ihåg lärarinnan som skämdes för att hon hade en bok av Guillou på nattduksbordet...hehhee Själv läser jag t o m fantasy (herregud - håller hon fortfarande på med det..???) men det går viss tid mellan gångerna och jag är faktiskt ganska kräsen när det gäller den genren (till mitt försvar). Jag måste ändå erkänna att det ändå känns koolare att gilla t ex Pamuk än att gilla Giles Blunt (som jag gillar och dessutom läst flera böcker av - inte bara en som i fallet Pamuk). Nu kanske det sitter det säkert någon och tänker... "Koolt??? - Det är ju rå-nördigt att gilla Pamuk" men för mig är det nog så i alla fall... (om jag är ärlig - lite "parnassitteri" har väl de flesta i sig? Eller? Är det bara jag??)

jeps sa...
Glöm inte Erlend Loe. Jag höll på att skratta ihjäl mig när jag läste Doppler.

Jag sa: Hur kunde jag glömma Doppler!?? Förstås har jag läst den! och även Naiv Super men Fakta om Finland... puh...jag är fortfarande trött efter att ha läst 25 sidor för fyra månader sedan.

No er det nokk med Norgehistorier för denne gang.. (eller hur man nu säger...)

1 kommentar:

Annas resa sa...

Du får gärna publicera mina kommentarer...
Och ja, "Älskade Poona" var helt underbar TROTS att det var en deckare. läs den!