söndag 6 januari 2008

Skumtimmen


Så avslutas jullovet och boken ungefär samtidigt. Puh. Jag blev lite besviken på boken måste jag erkänna. Boken hade fått strålande bra recensioner vill jag minnas och i och för sig kan jag väl förstå det men.. Jag tycker inte om deckare där man inte har en chans att kunna klura ut vem som "gjort det" förrän i slutet. HM. Låt mig förklara: Det är förstås bra om man inte vet vem mördaren är - för det betyder att författaren är bra på att dölja "hemligheten" och man blir mer och mer intresserad. Det är däremot inte bra om författaren bara undanhåller läsaren fakta som gör att man ska kunna lista ut vem som är mördaren. Jag tycker att författaren ska "plantera" lite så att vi läsare kan känna oss smarta men bara nog mycket för att vi inte ska veta hur det ska gå. Det räcker liksom inte att mördaren och huvupersonen träffats av en slump i tre ointressanta minuter i mitten av boken för att jag ska bli nöjd. Nä. Inte då. Jag är kräsen av mig. Eller? Har jag inte läst nog noggrannt? Kanske?
Jag antar att jag är lite less på den typen av deckare också? Det känns som om jag läst många "en-hemlighet-ur-det-förflutna-dyker-upp-och-får-konsekvenser-deckare" på sista tiden och jag är less. Jag tycker att det verkar som om många svenskar jag läst är svaga för den här "genren" (Läckberg, Åsa Larsson, Karin Wahlberg, Alvtegen osv) men jag antar att engelska författare som t ex Robinson och Kelly också kan räknas dit. Jag har i stället fastnat för "ensam-luttrad-bitter-cynisk-rolig-lätt alkholiserad-polis-deckarna" som jag läser med stor behållning inte bara för mordlösning men även för beskrivningar av samhället och polisväsendet och utveckling av karaktären - som ofta återkommer i bok efter bok och utvecklas till att bli mer och mer bitter (ofta).
Om ni gillar Agatha Christie och liknande kan ni säkert gilla "Skumtimmen" som är välskriven och utspelar sig på Öland (ett plus tycker jag som inte läst någon bok som utspelats där tidigare). Själv tror jag att jag ska fortsätta att odla mina bokpolis-bekantskaper i stället men nu ska jag läsa en "Western" av min nya favorit Cormac McCarthy.
Godnatt alla!

Inga kommentarer: