torsdag 11 oktober 2007

Veckans bokfemma - olästa böcker

Jag kände direkt när jag såg Annas blogg att denna femma var något för mig! De två första böckerna kommer till mig direkt:



  1. Jag har haft framme "Mina drömmars stad" och tänkt läsa den ända sedan jag flyttade till Stockholm (för sex år sedan) men timingen verkar aldrig bli rätt. Alla som har läst den säger att den är bra men jag kommer bara inte till skott.





Okänd soldat är ännu längre tillbaka i tiden. En elev jag hade första året jag jobbade som lärare, 1998, (han gick industriprogrammet) läste den och rekommenderade den men jag kommer inte förbi det ålderdomliga språket och dialekterna men nästa år är det ju 10-årsjubileum och då kanske...










Och varför har jag aldrig läst "Moment 22"?
Jag tror att det är för att den handlar om krig men jag borde verkligen ha läst den och jag planerar att läsa den snart...




Och vad sägs om denna tegelsten? "Bröderna Karamazov" av självaste Dostan. Jag har faktiskt läst 400 sidor av den och gillade den mycket! På något vis kom jag av mig i läsningen och sedan dess (mer än tio år sedan ) har jag tänkt läsa ut den. Jag tror att det är bokens längd (900 sidor) som skrämmer bort mig från den gång på gång. I början visste jag inte om jag skulle vara tvungen att läsa om de 400 jag redan läst men nu är ju inte det ett problem längre. Jag VET att jag måste läsa om dem. Hm. Kanske det är nästa bok jag tar mig an? Jag älskde "Idioten" och "Brott och straff" så jag bara MÅSTE läsa denna känner jag nu. Vi får väl se..
Hm. Simone de Beauvoir borde jag ha läst men... Som duktig feminist ska man ha läst sin Simone och jag har den i bokhyllan där den tidvis stirrar oförlåtande på mig. - Fy på dig, som inte läst mig tycks den säga. Skälet till att jag inte läst den är att den alltid verkar så ... tråkig när jag bläddrar i den. Synd att säga men jag tror inte att jag någonsin kommer att läsa den. Om det är någon som läst den och tycker

att den är bra kan ni gärna kommentera för då kanske jag får lust att läsa den? Eller?

Nu blev jag trött när jag såg alla boklöften som inte ifriats så jag bjuder er ajjö för denna gång.


2 kommentarer:

Annas resa sa...

får lite prestationsångest av din ambitiösa att läsalista! Den bjuder på sånt litterärt kanon jämfört med min lättviktiga lista. Måste väl inse att jag är en ytlig typ.
Ska du på ordmån när det är Roslund/Hellström? Själv vet jag inte, då jag ju fortfarande inte tagit mig igenom ens en av deras böcker.

Elinor sa...

Jag fastnade helt på sidan typ 20 i "Box 21" så jag delar din tveksamhet. Däremot såg jag ett program med en av dem (han som startade KRIS) och det var intressant så jag vet inte om man måste ha läst böckerna för att ha ut något av kvällen.
LISTAN: Du har ju läst "Mina drömmars stad" så du kan ju knappast klaga... :)