torsdag 4 oktober 2007

utan internet..

Jaha,
Nu är jag tillbaka i cyberrymden igen. (fast på jobbet). Vi har nämligen varit utan internet i någon dag för vårt nya supersnabba grejs har inte kommit igång! Dumma Piteå energi eller kommun - jag vet inte så noga.. Jag harvar i alla fall på med samma gamla Gibson fortfarande fastän jag blev något sugen på att läsa "Flyga drake" när Anna skrev om den i sin blogg. Det tar lite lång tid med boken "Spook Country" eftersom den just handlar om "spooks" d v s agenter eller liknande hemliga människor och de är alltid så omständiga och vaga när de beskriver sina motiv för sitt handlande att man verkligen måste läsa ordentligt för annars fattar man ingenting av vad som händer.

Ett exempel: (fritt tolkat av mig)

Chombo letar efter en container och har spårat den. Han skriver sedan en hemlig och lång och komplicerad kod där han fejkar och låtsas som om han inte kan spåra den (containern). Han skickar den fejkade hemliga koden - nedladdad och gömd i musikfiler på i-poddar - till Costa Rica där någon skickar tillbaka i-podddarna till New York....där andra hemliga typer hittar dem och ...

När jag skriver detta inser jag att ni nog kanske tror att (se jag börjar t o m skriva som en spion typ "vi tror att vi vet att ni tror att ....") boken är lite trist.. Men inte! Det är som en rebus eller en gåta och jag gillar att man måste läsa ordentligt för att hänga med - annars är det inte roligt. Jag gillar INTE böcker där författaren pedagogiskt förklarar allt och man redan i första kapitlet vet hur boken ska sluta...Vem gör det förresten?

Nu ska jag:

  1. Rätta klart några finfina artiklar som eleverna skrivit (de är bra!)
  2. Boka tid för service på bilen
  3. boka tid för att klippa småbarna
  4. handla mat....(vad ska man äta varje dag?? svårt.)
  5. Apoteket (man vet aldrig när någon blir snuvig osv..)
  6. Boka tid för Moas utvecklingssamtal (varför har inte Moas fröken någon e-postadress???)
  7. Ha lektion
  8. Hämta barnen

Tur att jag har fri läsning på kvällen (för mig själv alltså) för annars blir det ju ingen blogg och det är ju därför jag läser...eller? Jag tycker att jag borde få lön för att utveckla mitt inre genom läsning av skönlitteratur men... det får gå ändå. Eftersom jag har mycket att göra är det bäst att jag sätter igång tror jag så ...

Tja då!

4 kommentarer:

Frida sa...

Jag har inte glömt dig, snela syrann! Men jag har undrat varför du inte kommenterat min blogg på FLERA DAGAR! Nu har jag fått förklaringen. Dessvärre blir jag kvar i Ume denna helg eftersom konsum kallar...ingen annan kunde/ville jobba istället för mig :(

Calvin sa...

Var hittade du den passagen? En jättefri tolkning må jag nog säga. Det är synd om dig som måste göra så mycket. Själv ska jag ha möte snart och jag är dessutom less på att bråka med störiga ettor om självklara saker Puss duktigfrun!

Elinor sa...

Calvin:
Min tolkning är en konstnärligt utförd parafrasering av ett avsnitt i mitten av boken (där jag just nu befinner mig) :) puss tillbaka!
Frida:
synd att du inte kunde komma :(

Frida sa...

hej elinooor! Jag hittade inte den där bibliotekariestudentens blogg...kanske skrev jag fel adress?