söndag 14 oktober 2007

Vad ska jag läsa nu? igen..

Jag ser på mitt inlägg från igår(?) att jag då var tvärsäker på att jag skulle läsa "Rapsbaggarna" efter "Flyga drake" men nu känner jag plötsligt inte för att läsa den mer. Så konstigt. Undrar om jag borde följa min plan eller om jag ska gå "utanför ramarna" och vara lite "Crazy" och välja en annan bok - kanske t o m en som inte står på listan?? Det känns lite som när jag var med i aftonbladets viktklubb och lagade bra recept och skrev upp kalorier och gav upp för att det var så tråkigt med kalorier - eller som nu i höstas när jag skrev en matlista för FEM veckor och gav upp efter tre (rekord i uthållighet för mig?). Jag gör en plan men sedan orkar/gitter/ids jag inte följa den. Det blir för tråkigt. Eller nått..

Om boken "Flyga drake" vill jag bara säga...Vad vill jag säga egentligen? Jag gillade den för att den handlar om Afganistan och relationer mellan människor och den var lättläst och bitvis spännande och annorlunda. Om någon sitter och tänker..."Vad ska jag läsa nu?" precis som jag, skulle jag rekommendera boken. Bli inte rädda för att det på omslaget står "En skakande berättelse ..." - den är inte en sån bok! Inte riktigt i alla fall. Det går inte att jämföra den med "The Road" tycker jag för den boken var som ett slag i magen på mig och "Flyga drake" är lite för pedagogisk/förklarande för att kännas så men som sagt: jag gillade den och kan gott rekommendera den till någon som intresserar sig för förhållandet mellan människor och i synnerhet mellan far och son.

Jag tror att jag ska gå en kurs i hur man skriver om böcker för det här var inte kul! -Men. Vänta nu! Jag är ju lärare i svenska och lär ut hur man skriver om böcker! Det kallades.... vänta, jag har det på tungan...bokrecension!!! Just det. Hm. Nåja. Den som eventuellt läser min snurriga blogg kan se fram emot fler "icke-bokrecensioner" i framtiden eftersom jag får nog av de "vanliga" i skolan och faktisk inte har lust att skriva sånt i bloggen. Så det så. Kanske skriver jag en "klassiskt" bokrecension om nästa bok jag läst .. och kanske inte. Den som läser får se.

Och med den spännande cliffhangern lämnar jag er åt ert öde denna däckbytarsöndag.
Godnatt alla and peace be with you!!

ps. om en vecka hämtar vi vår nya bil! heheheheheheh...Finally!!

7 kommentarer:

Calvin sa...

Men raring! Du glömde ju fönstertvätt och gardinbytessöndag också. Tycker förresten inte att det var så förvirrande heller. Jag förstår precis vad du menar. Skriv helst fler icke bokrecensioner!
/K

Annas resa sa...

Jaha, så det låter egentligen som att du inte riktigt gillade flyga drake, eller...?
Det blir i alla fall inte en Electrolux-tvättmaskin. Vi hatar vår diskmaskin från nämnda tillverkare. Då vet du.

Elinor sa...

Jag gillade den faktiskt!

Frida sa...

Heja Elli friskt humör osv. Vad duktiga ni var igår. Jag har bara sett på tv och snorat hela helgen. Vi beställde lite böcker idag, bla. the road. Får se när jag hinner läsa den bara. Men efter helgens maratonpass (i plural) framför tvn känns det lite lockande att ha en eller flera tv-fria veckor...

Unknown sa...

Fler bokrecensioner! I like it. Confusion (Confucius?)is king. Nu står en kamin i vardagsrummet.Du ba "vicken sort" å ja ba "Attityd 100P" ba.

Unknown sa...

Böcker du inte ska läsa istället för Rapsbaggarna:
1. Vad som helst av Pablo Cuelho
2. Nåt som Pablo Cuelho har läst
3. Trofesamlaren av Björn Hellberg

Elinor sa...

I hear you brother man!