söndag 7 oktober 2007

Städa - en familjeupplevelse



Kära blogg,
Idag har hela familjen städat! Vi är inte så förtjusta - varken jag eller min Karl - i att vardagsplocka upp sånt som barnen slänger på golvet men idag städade hela familjen och det var ...kul? Tillfredställande var det i alla fall och nu ser man golvet i Ellas rum och vi får plats med fler böcker i övervåningens bokhyllor (plockade ut 40 böcker och bar ner till "källarbiblioteket"). Jag kan nästan förstå människor som säger sig gilla att städa (obs. nästan) efter dagens städfest.
Ella var den som var mest ihärdig fastän hon har feber och är förkyld (ja, nu börjas det igen...) men det står ju i alla böcker om barn (fast jag bara tror detta för jag läser ju inte faktaböcker om barn..) att femåringen gillar att hjälpa till och är mån om att "behaga". Jag tror att det är min ömma moder som berättat detta för mig? Jag har länge gått och undrat om Ella skulle hoppa över denna fas och gå direkt till "lilla puberteten" d v s sexåringsstadiet men det verkar som om hon tänkte vara femåring lite grann i alla fall. Hon har visserligen inte ens fyllt fem år (i november fyller hon) men... Jag undrar lite om jag skulle borda läsa lite faktaböcker om barn ändå?


-Nä. Eller? Kanske? Just nu längtar jag efter att läsa vuxenböcker och vara för mig själv en liten stund.. så att jag orkar pyssla en massa mer prinsar och prinsessor en annan gång. Här är en fin bild på resultatet av helgens pysselaktiviteter:

Fint va! God Söndag på er allihopa!!

1 kommentar:

Frida sa...

Snygga kungligheter! Bra pysslat.

Det är bra för arbetsmoralen att städa tillsammans, och det blir faktiskt/ibland/kanske/nästan roligt då. Det är i alla fall roligt för då går det så mycket snabbare!