tisdag 4 mars 2008

Bokfemman - igen

Malin och hennes veckliga (sic) bokfemma får ge mig inspiration ikväll tänkte jag. Nåväl - temat för denna vecka var/är "Nämn 5 manliga författare vars böcker du läser mycket av. Ge också exempel på den bästa av deras böcker" så jag försöker mig på det nu...
-Here goes...
- Jag kommer att missa någon - det känner jag på mig -men det får bli så då...
-Ok
När jag gjorde mitt urval så tänkte jag "vilken författare skulle jag ALLTID köpa en nyutgiven bok av" och "vilka författare har jag läst flest böcker av de senaste fem åren" och då blir det så här:

Utan inbördes ordning följer:
  1. Ian Rankin - mästerlig deckarförfattare vars böcker jag inte missar. Konsekvent välskrivna och ibland superbra. Det är svårt att säga vilken av böckerna som är bäst men en favorit är kanske "Black and Blue" eller den nyaste "Exit Music"...
  2. William Gibson - bästa cyberpunkförfattaren vars böcker ibland är så svåra att läsa på engelska att jag nästan inte fattar nått...hm. Jag gillar utmaningar som ger utdelning när man förstår (typ) och den bästa boken är...trumvirvel...."Pattern Recognition" eller kanske klassikern "Neuromancer" för att den är kool. Tack Kalle-mannen för att du öppnade mina ögon för denne författare!
  3. Terry Pratcett - har jag läst mååånga böcker av och läser en nu faktiskt. Det är dock ganska länge sedan jag läst någon (innan den här alltså). Bästa böcker (jag måste ha två - minst!) "Good Omens" (tillsammans med en annan favorit Neil Gaiman) och böckerna om häxorna med den galna Nanny/granny? Weatherwax i huvurollen. Jag gillar dem för att de är roliga precis som Douglas Adams (ännu en favorit förstås) men jag tar med Pratcett i stället för Adams för Pratcett skriver ju fortfarande men om någon missat Adams underbara "Tedags för dystra själar" eller "Dirk Gentlys holistiska detektivbyrå" uppmanar jag Eder att GENAST läsa dem!
  4. John Connolly - som skriver så där härligt lagom läskigt (ibland lite väl kanske) om en man som är detektiv och har "övernaturliga" känningar (fast det är inte så dåligt som det låter - jag lovar!!). Bästa bok "Black Angel" tror jag ...Han skriver lite som Stephen King så om ni gillar kungen av skräck ska ni läsa Connolly tycker jag.
  5. Michael Connelly - för att jag läser allt han skriver. Hans deckare är lika bra som Rankins men de utspelar sig i LA i stället för Skottland. Han påminner om en annan favorit James Ellroy vars böcker också är så där härligt "noir" och utspelar sig i LA.

Det visade sig vara ganska svårt att välja ut bara fem författare och dessutom välja bara EN bok av dem var men det var kul att vara med i bokfemman och jag tror minsann att jag ska göra det någon fler gång. Nu är det dock slutskrivet för denna bloggtant och läggdags för länge sen.

Guten Abend Meine Damen und Herren in dem Cyber-rÛmt!

1 kommentar:

jeps sa...

Jag som bara läst Rankin och Connoly kan bara hålla med.