fredag 7 mars 2008

1001 böcker man tydligen ska ha läst...

1001 böcker man ska läsa innan man dör finns att se här Det är Peter Ackroyd, General Editor Peter Boxall som skrivit den och som ni alla förstår var jag tvungen att se hur många jag hade läst redan...

Resultat: Nedslående men inte uselt 105!

Ett intressant fenomen var att om man hade läst alla böcker av en viss författare så "fick man många poäng". De författare som lönade sig mest att gilla verkar vara Kazuo Ishiguro, Ian McEwan och Paul Auster och Joyce Carol Oates.

Jag tänkte att om alla böcker av t ex Stephen King, Alistair Mclean, Agatha Cristie, Robert Ludlum och Margit Sandemo funnits på listan hade jag nog läst minst 50% av böckerna (jag läste dem alla i min största bokslukarperiod av "vuxenböcker") men jag inser ändå varför dessa inte fått vara med på listan...suck.. de är ju inte sååå bra faktiskt...men ändå... de är ju många!

Det som också slog mig när jag "prickade av" böcker var hur MÅNGA böcker på litteraturlistan på litt.vet som jag aldrig faktiskt läste (sparknotes-läste typ..hehe) och gissa om man får ångra att man valde bort "Papa Goriot" nu? Eller min skamfläck....

Att jag inte läst "Madame Bovary"!! Fy på mig.

Det svåraste måste nog ha varit för Ackroyd att bestämma vilka nutida böcker som skulle vara med men han har tydligen använt kritiker och dyl för att bestämma vilka som får vara med så...
Kul att någon vågar sig på ett sådant projekt och på Library thing finns det tydligen en grupp som håller på att beta av alla titlar ... Verkar på tok för ambitiöst tycker jag men... Jag tycker inte att man ska behöva läsa alla böcker av en författare om man har läst en och inte gillar stilen. Eller vad tycker ni?

Nu är det tydligen fredag igen men jag känner mig luddig av att ha VABat igår och så har jag visst inte riktigt kommit igång efter lovet (för snart är det ju lov igen... varför hålla på då?). Bara vi tar fram fredagsmyset kommer jag nog igång men just nu... puh... jag vet inte.

Ha en skön helg!

Inga kommentarer: