lördag 5 april 2008

Kafka på stranden

Tja, så ska man skriva om en utläst bok igen, och ingenting är så svårt som just det för jag vet aldrig hur mycket jag ska avslöja av handlingen eller hur jag ska sammanfatta alla intryck som jag får av en bok. Jag gör ett försök. Jag gillade "Kafka på stranden" mycket. Den var överraskande och mystisk men ändå lättläst! Jag vet inte om ens författaren själv vet allt om sin mystiska bok så jag har sammanställt några frågor:
  • Vilken genre tillhör romanen? Skönlitteratur - ja, science fiction - ja, utvecklingsroman - ja osv... Här är förresten en rolig beskrivning på ordet utvecklingsroman från Wikipedia: Handlingen går i stort sett ut på att huvudpersonen, som ofta är en man, i sin ungdom bryter upp från sitt barndomshem och ger sig ut på en resa. Ofta upplever jaget en slags vilsenhet och finner sin tillflykt i kvinnor av olika karaktär (hör och häpna: horan eller madonnan), men får även råd och vägledning från någon annan person. Inte visste jag att de var så humoristiska på wikipedia men håll med om att det var kul :) och här har vi nog pudelns kärna eftersom huvudpersonen är 15 år och har rymt hemifrån till ett bibliotek där han får hjälp och goda råd av bibbloassistenten och ligger med ... jag ska inte avslöja mer men om ni är nyfikna kan ni gärna läsa boken.
  • Vem är Johnny Walker egentligen?
  • Hur ska det gå för dem efter bokens slut?

Jag gillar att han får hjälp av bibliotekarier för det upprätthåller och rättfärdigar min fördom (fakta?) om att alla bibliotekarier är - i hemlighet - coola och belästa och auktoritetsföraktande kultursnobbar med hjärta och medkänsla!! Hurra för alla bibblojobbare! (dit räknar jag även "assistenter" - faktiskt).

Jag skrev förut att den som inte gillar onaturligheter inte kommer att gilla boken och jag känner att jag måste komma med ett litet varningens finger till.... Eftersom huvupersonen Kafka Tamura är 15 år så förkommer en del .....

....sextankar ... och annat liknande ...

Att sådant förkommer tycker inte jag personligen är ett problem utan jag ser det mer som en för tonåringar viktig del av att växa upp och jag tycker att det är befogat men -

Be warned! Ordet k-k finns med i boken.. Bara så att ni är förberedda. Boken är dock så MYCKET mer än onaturligheter och sextankar så jag måste ändå rekommendera den till nästan ALLA. Den är också skönt lång (typ 500 sidor) så den tar inte slut så fort. Det är bra.

Nu är jag boklös! Snyft.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi kan byta Murakamis nu, för jag har läst ut Fågeln... till slut! Den var mkt bra men jag vet inte om jag fattade något EGENTLIGEN. Men det gör ju inte alltid nåt om man inte fattar, bara det är bra läsning. Oder?
/Din ointellektuella syster

Elinor sa...

Ja! Vi byter! Bara det är läsning.