söndag 28 september 2008

Reapers av John Connolly


Kära blogg,
Reapers av John Connolly var inte lika bra som jag förväntat mig tyvärr. Den handlar till stor del om två - i de andra böckerna i serien - birollskaraktärer. Dessvärre visar det sig att det hade varit bättre för alla inblandade om de fått fortsätta vara biroller. Jag läser och blodet flödar men jag engagerar mig inte i handlingen - jag bara läser för att få se hur det går. Det är en lättläst bok där det händer mycket, där finns konspirationer och titeln är kool men tyvärr - det räcker inte för mig. I de andra böckerna i serien finns mycket av Stephen Kings berättarglädje och tempo och lite av Koontz läskiga skräck (typ spindlar och annat makarbert) men i denna bok...

Jag kan liksom inte sätta fingret på vad det är som fattas. Jag är ändå glad att jag läst den för den var ju inte dålig i alla fall - bara inte lika bra som jag förväntat mig. Nåväl. Jag har nu påbörjat en ny spännande författares bok ...

- Citizen Vince heter boken och författaren är Jess Walter. Boken har fått Washington Post Best Book of 2005, Atlanta Journal-Constitution Favourite book of 2005 samt det prestigefyllda priset Edgar Award for best novel (ett deckarpris). Lovande va!

Efter att ha läst 116 sidor är jag fortfarande nöjd (det är ju bra) och jag tycker att boken liknar något som Elmore Leonard skulle ha kunnat skriva (ni vet - han som skrev "Get Shorty" bl a)
Författaren är också "undersökande journalist" och har skrivit en bok om Ruby Ridge. Jag ser fram emot att fortsätta läsa Citicen Vince ikväll. Den finns även på svenska och då heter den "Den amerikanske medborgaren". Läs den.

Det som är bra är också att han skrivit fler böcker som jag INTE HAR LÄST ÄN!!! Super.
Trellvitt helgslutt!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Kanske är en sån bok jag behöver läsa nu? En slöläsningsbok...mmm.