torsdag 11 september 2008

den mystiske trädgårdsmästaren...

Den mystiske trädgårdsmästaren - som jag förutspådde skulle dyka upp i boken "Den trettonde historien" i inlägget nedan - är här!! Sidan 91 och 92:

"När jag rundade ett hörn stötte jag på den tystlåtne, skäggprydde man som hade hämtat mig vid stationen. 'Maurice är vad de kallar mig', sa han när han motvilligt presenterade sig. ... Jag märkte att Maurice inte välkomnade min närvaro i trädgården. Det gjorde mig inget, eftersom jag själv är något av en ensling."

Så långt allt väl (eller o-väl om man vill ha en klichéfri läsning...) för trädgårdsmästaren - om än mystisk - är ju inte vare sig svartmuskig eller snygg och inte verkar den bokälskande hjältinnan falla för honom heller så jag fortsätter läsa ändå... Boken känns inte riktigt lika rolig att se fram emot men jag tar nya tag och läser vidare tills...

(jag har väl inte glömt att tala om att Vida Winter förvisso bor i .... ett slott eller en stor herrgård - förstås! voine voine...)

Nåväl, jag läser tills jag kommer till nästa kapitel (sidan 102) och ve och fasa!!!!!! Där står:

"Jag kikade genom biblioteksförnstret och såg dörren på en stor svart bil öppnas och skymtade en lång, mörkhårig man. ... Hans ansikte var allvarligt. Hans kraftiga ögonbrynsbågar gjorde att ögonen låg i skugga, och resten av hans ansikte var orörligt."

(det är jag som skrivit vissa ord med fet stil - annars står det så i boken. Det är förstås jag som skrivit fel - om det finns stavfel - annars är det så det står i boken. Jag lovar!)

Om inte denne man är svartmuskig så vet inte jag... Om hon sedan blir kär i honom så är ju allt som det ska vara! Eller? Jag tror att jag läst allför många böcker som denna innan och nu blivit allergisk mot långa "diaboliska" män á la Mr Darcy (förutom originalet själv förstås - må ingen skugga falla på Mr Darcy!!). Jag vet inte egentligen varför jag trodde att boken skulle vara bra men jag tror att jag läst att den fått pris i England eller något. Nu bara måste jag läsa ut den för att se om några fler fördomar/klichéer stämmer in på boken. Jag försöker bara komma på vad som ska komma härnäst. Kanske har gumman Winter någon inlåst på vinden eller i källaren? Kanske visar det sig att alla är släkt med varandra och att hjältinnans romans med den svartmuskige är både omöjlig och oetisk?? Vi måste få veta!!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oooh I love mr. Darcy <3

Elinor sa...

Förstås. ALLA måste ju gilla Darsan... eller?