onsdag 20 augusti 2008

Färden genom mangroven

Är inte en så lång bok. Men bra. Boken utspelar sig i Guadelope (stavas det så? - Äsch, jag orkar inte kolla upp det... ni får ha överseende) och den utspelar sig under en kväll och en natt. Boken är förtätad som en klassicistisk pjäs nästan med tiden och rummets enhet och det gillar jag! Premissen: En man som kallar sig Sancher (mystisk och främmande) har dött och byn samlas till likvaka. Läsaren får följa olika personer i alla kapitel och får på så vis pussla ihop historien genom att se de olika personernas uppfattning av Sancher och Guadelope. Underbart och spännande även om språket ibland känns lite snårigt och lite väl fullt av botaniska beskrivningar (många exotiska blomnamn till exempel).

Detta är en bra bok att diskutera t ex i en bokcirkel tycker jag för att det är inte helt självklart vad den handlar om (eller är det det? kommentera om ni vill och har läst den..). Jag gillar att man inte blir skriven på näsan av författarna och jag gillar böcker som tvingar en att tänka till lite extra. Dessutom är det roligt att ta del av en annan kultur (den karibiska) och jag som läst mycket anglo-saxiskt tyckte att det var roligt att läsa lite om fransk-kreol områden som omväxling.

Nog om boken. Läs den.
Nu borde jag nog jobba lite lite till och sen åka hem... eller?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Guadaloupe, tror jag att det ska vara raring :)

Anonym sa...

eller kanske Guadeloupe? Enligt "internet" så verkar båda funka :)