onsdag 4 februari 2009

The Given Day

Alltså, jag bara måste skriva lite om boken jag (fortfarande) håller på att läsa (märkte ni den progressiva formen där..? lite  grammatik så här på kvällskvisten är ju aldrig ? fel...). Jag har tagit lååång tid på mig att läsa den och har fortfarande tvåhundra sidor kvar (eller nått) men jag måste ändå säga att den är BRA. Det är bara det att den handlar om en period i USAs historia som jag inte känner till så väl och då tar det längre tid att läsa men ger mycket. 

Jag kanske avslöjar mig här (som en oförlåtligt okunnig person menar jag...-Säg att det inte är så!!!) men boken utspelar sig 1918-1919 och handlar mycket om fackföreningsrörelsen i USA men även om t ex "spanska sjukan" (influensapandemin) och lite om Babe Ruth (som jag känner till men inte vet så mycket om). 

- Mmmmmm. Chokladpuddingspaus....

En minut senare (jag är snabb!) ...

Varför är den då bra? 
-Den har en bra story och den är skriven med ett bra språk och den verkar väldigt väl "bakgrundsundersökt" (ja ja... jag är trött och hittar inte bra ord men ni fattar). Den utspelar sig i Boston och miljöbeskrivningarna är så bra att man riktigt kan se de fattiga italienska och irländska kvarteren framför sig. Jag påminns om miljöbeskrivningarna i Fogelströms "Mina drömmars stad" faktiskt. Det är svårt att fatta att det varit så fattigt för inte såå länge sedan och det är svårt att förstå hur riktigt riktigt dåligt arbetarna hade det. Själv sitter jag här och tycker att jag jobbar mycket just nu men om jag levt då... Fy ... inte roligt..

Den har två (eller tre beroende på hur man ser det) parallella handlingar och man får även lära sig om NAACP och andra saker. Och så är det förstås kärlek!

-Läs den! 

3 kommentarer:

Lea sa...

Låter som en bra bok, blir alltid lässugen när jag kikar in här..:0)
Visst är det svårt att begripa att för inte alls så länge sedan fanns det "fattigstugor" och så många med svårigheter.
För mig är det bara att gå till min mamma som hjälpte sin att tvätta i bäcken nedanför huset, de värmde vatten i en stor vedeldad värmare för att ha varmvatten till tvätten och skrubbade mattor med borste...det känns så avlägset..och jag som gnäller för att tvättmaskinen är i köket...hm skämmes...på mig.
Nä nu ska jag sussa är så evinnerligt huvva trött vi ses imorgon om inte annat på skidskolan....E är taggad till tusen:-)
TJINGELING!

jeps sa...

Och min farmor som sattes i arbetsstuga under sin uppväxt.

Det låter som en bra bok - inte riktigt en "typisk" Lehane.

Kan även rekomendera Ett magiskt år av tänkande, den är bra och inte så tung som man skulle kunna tro.

Annas resa sa...

Nu har du en utmaning att hämta på min blogg!