lördag 7 februari 2009

böcker i bokhyllan?

Anna har skickat en bokhylleutmaning till mig. Frågan lyder: Vilken författare har du flest böcker av i din bokhylla?



Svaret är: Stephen King!


Vi har 17! böcker av Stephen King i vår bokhylla. Jag och Kalle slog ihop våra "samlingar" när vi träffades -95 och jag tror att de flesta av böckerna kommer från den tiden. Jag gillar de "klassiska" , tidigare böckerna han skrivit och har nog inte köpt någon ny bok av honom på ... massor med år. Jag fick en novellsamling i julklapp för något år sedan och den var bra men jag är inte så sugen på att läsa någon av hans nyare romaner. Ska jag det kanske? Jag tar gärna emot tips om ni har några. De av hans romaner som jag gillat bäst är:


- The Shining (Varsel)

och

- Carrie
De här böckerna har dessutom filmatiserats på helt utmärkta sätt och även om Sissy Spacek inte alls ser ut som jag hade tänkt mig Carrie är hon helt suverän. Jag vet inte varför de inte kan göra så här bra filmer i Hollywood längre men det kanske är jag som är gammal?
Jag har skrivit om Stephen King tidigare på min blogg men det tål att upprepas (kanske?) att hans noveller är sååå bra! Läs dem! Eller se filmerna. Både "The Shawshank Redemtion" och "Stand by Me" är filmer som tål att ses fler än en gång.
Det var kul att bokutmanas så jag ska nog försöka att hitta på en egen utmaning till ER! (ni vet vilka ni är?) Vänta bara...
Trevlig melodifestivalshelg på er alla bloggare!

3 kommentarer:

Unknown sa...

jag gillar egentligen bara dom som inte är skräck: raseri, novellsamlingarna vinterverk och sommardåd. så ur det perspektivet blev jag väldigt glad när jag läste hjärtan i atlantis. men det beror ju på om du vill ha massa gore och så...

Elinor sa...

Den verkar bra! Tack för tipset. :)

Anonym sa...

såååå... d där me Koooooontz e helt ute ur räkningen va d gäller mysterious murderers and such? Kram på dig! Melodifestivalen e inte lika rolig m deltävlingarna... /Maria