lördag 16 februari 2008

Stephen King

Ursäkta dröjsmålet. Jag har varit upptagen. Jag har varit tråkig. Jag har jobbat! Huga. Dessutom har jag haft en liten svacka i min läsning. Min skrivförmåga och talang (hm..) för att sätta ihop meningar har också lidit verkar det som. Jag minns att det var något med subjekt och predikat och att inte börja meningar med konjunktioner. Men, jag skiter i det nu. För (och hur var det nu med att börja med "för" - det låter inte bra..) jag har kommit över det. Tack vare Stephen King!

Att läsa noveller av King är som att ... Äta godis! Härligt. och lättsmält. Han har ett helt fantastiskt driv i sitt berättande och han skriver (som alla vet förstås men som jag "återupptäckte") spännande historier om vanliga människor som hamnar i ovanliga situationer. Jag läser ju egentligen för att jag gillar historier (vem gör inte det?) men ibland kommer det bort på något sätt. Jag tycker att jag har ett superbra jobb där jag får dyka ner i Odysseus äventyr och se på filmer med monster och pojkar med vingar osv. Jag har än så länge bara läst två av novellerna i boken men jag känner att jag måste rekommendera novellformen och Kings i synnerhet till alla er där ute i rymden som inte har tid och ork att läsa långa böcker. Jag har läst många av Stephen Kings böcker men jag gillar hans långnoveller bäst och de tidiga lite kortare - "Carrie", "Eldfödd", "Död zon" - böckerna. Jag har formulerat en liten teori... (sa hon ödmjukt i tron om att hon var ensam om att ha teorier om saker..)

Jag tror att de bästa filmatiseringarna av böcker är de som baseras på noveller (långa noveller eller korta böcker för att vara mer precis). Här kommer några exempel:
  1. Nyckeln till frihet (efter en novell av Stephen King)
  2. Sleepy Hollow (efter en novell av Washington Iriving)
  3. Stand by me (novell av King)
  4. Johnny Mnemonic (efter novell av William Gibson)
  5. Short Cuts (ok, det är några olika noveller men ändå..efter noveller av Raymond Carver)

Här är några dåliga filmer som baseras på långa böcker:

  1. hm.... Jag brukar inte se filmatiseringar av långa böcker så jag uppmanar ER läsare (om jag har några kvar efter mitt långa uppehåll i skrivandet...) att skriva i era bloggar eller skriva kommentarer med långa böcker som blivit dåliga filmer!!!

Ni får fylla i luckorna! Please....snälla... Je t'en prie..bitte schön... per favore....por favor

2 kommentarer:

Elinor sa...

Jag kommenterar väl själv då! för jag kom på en jättedålig filmatisering: Troja!!! Den var verkligen trååååkig. Tacka vet jag Coppolas Odysséen.

Unknown sa...

sagan om ringen lååååång och träsmak och massa datoriserade monster och svärdfajter.
å andra sidan...jag gillade aldrig dom där tråkiga böckerna heller...så jag vet inte om det var filmen som var kass..det var ju i alla fall böckerna som började.
men jag håller i alla fall med om din teori att det passar sej att göra film av lång noveller, för att de nånstans innehåller lika mycket, gör man en film av en roman så måste man korta så mycket (om man itne då gör sagan om ringen lika lång som det tar att läsa boken högt..och förklara alla konstiga orden för små små barn...). för övrit så filmatiserade dom väl kings novell "sommardåd" också...menj ag vet inte om den var nåt bra