lördag 16 februari 2008

Rättelse..hm..var kanske lite förhastad där...

Efter eftertanke har underteckand kommit underfund med att om man inte kan komma på ett enda exempel på dåliga filmatiseringar av romaner kanske tesen inte håller ...ahemm
Så jag tar om:

Jag tror att noveller blir ännu bättre än romaner om man filmatiserar dem. Vad tror ni om det? Det känns som om jag inte sticker ut hakan lika mycket som förut men också lite tråkigare...
Jag satt och tänkte på filmatiseringar och här kommer en liten lista över de som jag tycker är bra (för jag kom ju som sagt inte på några dåliga..)
  1. Gökboet (superbra efter bok av Ken Kesey)
  2. Harry Potter (Rowlings - nåja roman?)
  3. The Shining (King förstås!)
  4. Sagan om Ringen (förstås Tolkien)
  5. Jakten på röd oktober (Tom Clancy)

"Ha det bäst - flodhäst" (minimyror i Kenya)

9 kommentarer:

Unknown sa...

haha och nu har jag läst den här kommentaren och det var ju såklart som jag trodde..att säga att man inte gillar sagan om ringen är som att..skita i kyrkan...eller nåt...jag minns i alla fall att det inte var så poppis att säga på tiopoängaren i barnlitteratur "jag tycker astrid lindgren är rätt överskattad"...fan va arga förskolelärare kan bli...hehe
aja, men jag står för att jag tycker att sagan om ringen är en kass film och en kass bok...jag gillar inte fantasy (så enkelt kan man ju uttrycka det) och jag håller fortfarande med om att noveller blir bättre filmer än romaner..om man inte gör som rowling och skriver det som ett filmmanus...vilket för mej till tanken igen att det var märkligt att davincikoden blev en så fruktansvärd film, med tanke på att boken fanimej var skriven som en film.

Elinor sa...

Jag har inte sett DaVincikoden som film men jag tyckte också att boken var ett filmmanus. Hm. Kanske Hanks inte passade så bra? En ung Harrison Ford tänkte jag mig...

Anonym sa...

Hehe Anders, diskbänksrealismens främste förkämpe? Appropå davincikoden: Bara för att en bok är skriven som en film är den ju inte bra. Davincikoden lär väl vara detta årtiondets mest överskattade bok. Alltså kan inte filmen bli bättre än vad den blev.

Lea sa...

Tjenamoss... hoppas att helgen har varit bra..snart har vi bara några dagar kvar till lov -HURRA!

Jag tänkte på böcker som blivit urusla på film,det är ju många,
men vi såg faktiskt "Mio min mio" en kväll och den var verkligen urdålig.

Tänk vad jag ser fram emot att få tid att läsa böcker och att se film igen...jag hinner verkligen inte annat än då och då.
Ja, ja det kommer väl en sådan tid.
Ha en fortsatt trevlig helg!
Vi ses i morgon!
/Lea

Frida sa...

Det där med noveller är nog sant.Jag måste säga Orlando som ett exempel på en bra filmatisering (V. Woolf, film av Sally Potter). Kanske inte i allas smak, men i min iallafall! Och det är en svår bok att göra film av.

Nu ska jag snart iväg till skolan och skriva...tråååkigt...jååbbikt!

Elinor sa...

Tack för alla bra förslag på dåliga filmer! Idag har vi varit på Vallsberget och åkt och åkt. Härligt!

Unknown sa...

haha, ja, diskbänkssurrealismen måste försvaras ständigt och alltid. vad jag menade med davincikoden var väl att när jag läste den tyckte jag den var spännande och bra på ett sätt som filmer kan få vara bra på, men som böcker inte tillåts vara. sådär trashigt bra som en lördagsfilm i tv-soffan och inget mer. och därför tänkte jag att den skulle vara bra som film, ungefär som indiana jones...så kanske hade harrison ford klarat av det :)

Anonym sa...

Indiana Jones har ju en massa kvicka oneliners som da vincikoden ju inte är i närheten av. Helt humorbefriad och tyvärr går inte bokens framåtrörelse in i filmen riktigt heller. Tror problemet ligger hos dan brown snarare än hos tom hanks som u kan leverera humor han oxå. Tja, inte för att jag ens vet vad jag kommenterar nu egentligen... :)

Lea sa...

Vi har alla 16(!) kvar... de ger dock inte riktigt så mycket som de kunde göra, vilket i och för sig är tur. Jag var less som få i höstas på att plocka vinbär trots att det inte blev mycket på varje buske. Men nu har vi i alla fall frysen full av vår egen svartvinbärssaft det är verkligen gott.
Trädgårdstipsen får du nog ta av våra proffskollegor.
Vi ses i morgon!
/Lea