torsdag 28 februari 2008

No Country for Old Men


Typiskt nog har jag ytterligare ett exempel på en bra bok som blev en BRA film. Det var ju i och för sig roligt att filmen blev lika bra som boken men min novellteori från förra veckan känns lite förhastad. Som jag skrev tidigare så var boken lite svårläst (och därför lite roligare och mer utmanande att läsa!) och filmen är lite likadan - fast ändå inte... Det är förstås svårt att uttala sig om en film när man har läst boken men den hoppar runt mellan olika personer på samma sätt som i boken och allt förklaras inte på en gång vilket är ett gott tecken på en bra film enligt mig.

Se den!

Jag orkar inte skriva vad den handlar om (sorry :) men om ni gillar bröderna Coens filmer ska ni absolut se den här! Jag blev så inspirerad av filmen att jag nu tänker läsa en till bok av Cormac McCarthy - bara för den udda och lite obehagliga stämning som genomsyrat de två böcker jag tidigare läst av honom. Vad som helst kan hända i dessa böcker - och våldet bara en knytnäve ifrån dig och ingen vill dig väl... Varför gillar jag sådana böcker? Vad säger det om mig?

-Nej, berätta inte, det var en retorisk fråga :)

C U Later!

3 kommentarer:

Annas resa sa...

Och om man inte gillar deras filmer, ska man låta bli att se den då? Oscarsvbelönad och allt.
Trevlig helg!

Elinor sa...

Om man inte gillar deras filmer ska man inte se den här heller men vem gillar inte "o brother where art thou?" Eller "the big lebowski"? Den här är lite mer våldsam än de andra två förstås... Tja, man kan ju se en trailer förstås...Trevlig helg!

Lea sa...

Hej hopp...hoppas att du har mysiga sista dagar på lovet..med bra böcker och annat!
/Lea