söndag 25 oktober 2009

2001

Tja..
Den var lite väl teknikorienterad och så gillade jag inte slutet men det är väl bra att ha läst den... ? Nu fortsätter äventyret från "Oryx and Crake" i boken "The Year of the Flood" och den börjar på ett spännande sätt tycker jag. Jag gillar nog dystopiska framtidsskildringar snarare än de ofta utopiska science fictionromanerna. Jag har kanske inte läst nog många scifiromaner för att kunna uttala mig men jag tyckte nog att 2001 var mer åt det utopiska hållet? Det var ändå roligt för jag ser just nu TV-serien "Defying Gravity" som just handlar om en besättning i "deep space" som landar på olika planeter i vårt solsytem. Jag tycker nog att scifi gör sig bättre i tv än i bokform för då slipper man läsa beskrivningar av olika datorer och dylik teknik. Jag tycker nämligen att teknik är tråkigt. Så det så. I Atwoods böcker har inte tekniken så stor plats men den har stor betydelse för handlingen. Det samhälle hon beskriver i de båda böckerna känns långt ifrån vårt men samtidigt... närmare än man vill tro.

Vart är vi på väg? Vi bryr oss mer om vem som har eller inte har silikonimplantat än att t ex det faktum att flera djurarter är på väg att utrotas och jag tror att det är bra att vi ständigt påminner oss om var vi inte vill hamna. Så läs böcker och förfäras men låt det inte stanna vid det - gör något!

Ciao!

Inga kommentarer: