lördag 3 maj 2008

ljudböcker ...

Vad ska man göra när man som jag inte alls gillar ljudböcker? Vad ska jag lyssna på när jag går på promenader? Fåglarnas sång? Kanske, men det är ju en sån bra idé att kunna läsa via MP3 och jag skulle vilja! Men nej. Det går inte. Jag har försökt och försökt för alla gillar ljudböcker - utom jag. (stackars mig och mitt i-landsproblem va?!). Nu har jag dock kommit en lösning på spåret nämligen:

Radioteater! (så gammeldags och så charmigt) Jag har lyssnat på BBC Radios dramatiseringar av Douglas Adams böcker "Dirk Gently's holistiska detektivbyrå" och håller nu på med "Liftarens Guide till Galaxen" (fast på engelska förstås för även om BBC är breda så håller de sig till ett och samma språk). Jag har inte analyserat varför det går bra med just "radioteater" när ljudböcker går bort men jag får nog leva med det och jag har något att lyssna på i min telefon när jag promenerar. Jag vet inte om man ska se det som "böcker" dock men ganska nära.

Idag gick det inte någe vidare fort att promenera för jag är förkyld och allergisk men jag är ändå lite nöjd över att jag tog mig ut i värmen så här på kvällen. Jag läser fortfarande "En halv gul sol" och den är fortfarande bra. (om ni undrade)

Ha det skönt i sommarvärmen!

7 kommentarer:

Annas resa sa...

Jag kan nog sälla mig till skaran av dem som ialla fall har lite svårt för ljudböcker. Har liksom svårt att fastna i dem och det måste vara en riktigt bra bok för att det ska gå bra.
Radioteater är ju verkligen pretentiöst, Elinor! Jag brukar köra med P1 i öronen. Det går också bra.

Elinor sa...

Pretentiöst låter bättre än super-töntigt (som var mera min första reaktion till att jag gillade det). Jag vet dock inte om jag kommer att fortsätta gilla det för de här böckerna har jag redan läst och då hänger jag förstås med i svängarna rätt väl men om jag väljer en "bok-pjäs" jag inte läst kanske jag fattar noll... Vi får se. När jag lyssnade på P1 (jag har försökt en gång eller två) så var det ett program om en man som lagade kyrkorglar och de sa typ "Om du lyssnar noga här ...(ton).. så kan du höra att klangen i den här pipan(?) är lite annorlunda än i den här... (ton).. och det är för att den är gjuten i ..." osv osv... men jag hade kanske otur?

Unknown sa...

jag gillar ljudböcker, men har ändå slutat lyssna på dom. vet inte varför. istället gick jag över till p1 podcast...men det blev så jävla mycket info att ta in och mycket av känslor som "fan nu har jag missat att lyssna på 7 tunga seriösa program". så...ja..jag börjar luta åt att musik...eller kanske ingenting alls är rätt bra när man promenerar. fast det beror ju på om man inte vill lyssna på sina egna tankar för mycket , haha.
om man verkligen vill gilla ljudböcker gäller det väl att hitta en bok som man gillar tillsammans med en uppläsare man gillar. så kanske det lossnar. eller så nöjer man sig med att lyssna på det man tycker om. tyvärr dräller det ju inte av radioteatrar att lyssna på.

Annas resa sa...

Du hade otur.

Lea sa...

Och nu en hälsning från dödsriket...(matförgiftning för er som inte har en aning vad jag menar...)
Jag har så underbara minnen av radioteatrar..barndomens somrar med "Godnight Mr Tom", "Narnia", "Det blåser på månen" och "Fem barn hittar ett sandtroll"... bara ungdomsteater men oj vad jag älskade att lyssna. Måste nog ratta in rätt kanal och leta efter en radioteater är inte heller ljudboksfantast...
Åter till filten i soffan.../Lea

Anonym sa...

man måste hitta rätt p1-program! Lantz i p1, språket, studio ett, spanarna, kulturradions program osv. Jag lyssnar jämt på radio och har blivit bra på att lyssna med ett halvt öra på tråkiga saker ibland...och vips blir det något intressant istället och öronen slås på. Men jag gillar inte land- och sjöväderrapporterna. där går gränsen.

Anonym sa...

Saknar också Sommarlovsföljetongerna! Fantastiskt bra genomarbetade föreställningar för ungdom/barn.
Kan jag kanske lägga till Tordyveln..!
Om vi var tillräckligt många så kanske SR skulle lägga ut de i Radioteaterbiblioteket..
P.O.