söndag 11 maj 2008

Bokutmaning

Jaha,
Nu har jag blivit utmanad att skriva lite om böcker. Here goes:

  1. Vilken bok läste du senast? En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie - en bra bok som handlar om Biafra (Nigeria) och två systrars öden före och under inbördeskriget. Väldigt intressant och bra. Läs den!
  2. Vilken bok ska du börja på härnäst? Enuckens gåta av Jason Goodwin. Den verkar bra men p g a nationella prov har jag bara läst en femtedel (uppskattningsvis) av boken. Jag har visst helt snöat in på Turkiet efter att ha läst Pamuks "Snö" och Kostovas "Historikern" verkar det som. Hursomhelst så gillar jag skildringen av Istanbul (den utspelar sig på 1800talet) och mordgåtan är än så länge i skymunda
  3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla? Jag misstänker att det är mest manliga författare eftersom jag gillar deckare av manliga författare (mestadels manliga i alla fall). Hm. Jag borde nog kolla detta!
  4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker “nu har jag kommit en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra! hälften!” osv? Jag tänker alltid på hur långt jag hunnit i en bok men jag vet inte riktigt varför egentligen.. Varför? Jag har nog prestationsångest? Eller? Jag vill vara säker på att jag alltid har en ny bok att läsa om den jag håller på med just nu skulle råka ta slut. Annars kan jag inte somna.
  5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv? Det bästa sättet att få tag på en bra bok är att få tips från min man och mina syskon för de vet exakt vad jag gillar och kan ge mig boktips som är annorlunda än de böcker jag normalt sett läser men som jag ändå gillar direkt. Jag brukar också försöka läsa böcker som fått något pris - kanske inte just nobelpriset men gärna dagger award eller Pulizer eller booker prize. Jag brukar läsa mycket på engelska och tittar gärna in på Barnes and Nobles fina hemsida för tips. Tyvärr är de där tipsen som låter typ "den här boken är superbra och annorlunda och feministisk och cool och du kommer garanterat att gilla den!" lite ovanliga men alltid lika uppskattade (tack särskilt till lill-lillsyrran!).

Om ni har några fler frågor om vad jag tycker och tänker om böcker och bokläsning - utmana mer! Eller kommentera. Förstås. Over and out!

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag läser också eunuckens gåta nu - men hade inte du läst den redan? Jag vill minnas att jag fick ett tips från dig om just den boken (fast på engelska, the janissary tree)
Oh well.
Vi ses kanske till helgen. Ska försöka övertala Karnivor att åka till Pite med mig.

Elinor sa...

Ja!!! Kom och hälsa på. Jag hade tänkt läsa den redan när den bara kommit på engelska men jag glömde bara bort det och såg den sen på bokhandeln och kom ihåg... typ...