tisdag 29 september 2009

Läst ut boken!

Nu har jag läst ut boken och borde således kanske skriva lite om den - ett omdöme kanske? Jag försöker:
Jag gillade boken mer och mer allt eftersom jag långsamt läste mig igenom den. Jag tyckte att den var mysig och oföutsägbar och spännande på sitt eget lilla vis. Det är också trevligt att påminnas om sina "realismenböckerupplevelser" som t ex Middlemarch osv. Jag tycker att ni ska läsa den - även om den är lite långsam eller kanske just därför att den är lite långsam. Huvudpersonerna är kanske inte så karismatiska (Norrell) eller sympatiska (båda) men de är välbeskrivna och intressanta tycker jag. Det finns några sympatiska figurer med i boken men det bästa med boken är kanske ändå att man börjar fundera. Tänk om det funnits magiker i norra England under medeltiden och de dött ut... Hur skulle vi då ha forskat om dem? Bokens fotnoter är också underhållande läsning (även om texten är mikroskopisk i pocketutgåvan).

Summering: Läs den!

Inga kommentarer: