söndag 9 november 2008

Faller fritt som i en dröm

Faderulingen, vilken bra bok! Jag känner mig helt bakom som inte haft vett att läsa den när den kom ut men nu har jag i alla fall gjort det och jag ångrar mig icke! Jag vet ju nu vem som mördade Olof Palme! Eller? Hur var det nu med det som var sant? Kan jag hantera sanningen?
-Nja...
Förmodligen inte va? Jag tycker att böckerna blivit successivt bättre och bättre och att både språket och karaktärsskildringen nyanserats. Jag måste omedelbart läsa fler böcker om svenska polisen, politiker, säpo osv. Men innan dess (får man verkligen börja en mening med men?) ska jag läsa "Idéernas grotta" för det har jag lovat en kollega på jobbet. Antiken! Härligt hoppas jag. Vi får se.

Förresten...
Borde jag skriva vad böckerna jag läser handlar om? Det har jag tänkt på ibland men jag förutsätter alltid att alla andra redan har läst dem och att de alltid kan gå in på någon nätbokhandel/IRL-bokhandel och kika på baksidestexten om de blir intresserade av att veta mer.

Äh, jag skriver som jag vill... Det är ju min blåpp.

Godnatt!

9 kommentarer:

Lea sa...

Jo minsann nu måste du skaffa ett eget broderikit annars kan du ju också åka på Reprisen och hitta ett färdigt för att sen imponera storligen på oss andra.:-)
Ha en bra dag!
/Lea

Anonym sa...

Tycker inte du ska skriva vad böckerna handlar om. Det är hemskt när man både har läst för ingående recension och kanske hört (typ på TV) samt läst baksidan på boken. Då kan jag tappa lusten att läsa för jag har fått för veta för mycket om boken. För mig är det optimalt att få tips om en bra bok utan att behöva veta så mycket om innehållet.
Men det finns inget så hemskt som en del filmtrailers. De som avhandlar hela filmen på 1 min. Hur kul är det? Tycker det blir vanligare och vanligare men det är säkert jag som blir gnälligare och gnälligare..

Elinor sa...

Lea: Ja! jag ska, jag vill, jag kan brodera!! om jag kan köpa kit är kanske en annan femma men jag ska försöka ta mig tid..

Mimmi: Bra att du tycker som jag! Jag håller helt med om filmtrailerserna också.

Anonym sa...

Börjar vi inte bli lite väl överens?

Elinor sa...

OJ! Vi kanske alltid har varit överens och inte insett det? Det är nog ett bra tecken tror jag i alla fall :)

lingon sa...

Hej Ellinor!

Roligt att du skriver om böcker! Jag heter Johanna och är producent för Sveriges största samtalsrum, Karlavagnen i Sveriges Radio P4, när det sänds från Uppsala. På torsdag kommer olika människor berätta om vad de inte kan leva utan. Vill du vara med? Maila gärna ditt telefonnumer till karlavagnen@sr.se, så hör jag av mig.

Anonym sa...

Var med!!! Karlavagnen är ju bäst.. har räddat otroligt många långa dötråkiga bilresor för mig. Synd bara att jag inte är hemma på torsdag.

Anonym sa...

Du har fått ett bloggpris av mig! Kolla in min blogg. (Det är valfritt att följa "reglerna" f.ö.)

Och du, är det inte dags att du skriver nåt i bloppen din?

Anonym sa...

Hej tjejen! Längesen sist (som vi hördes av alltså, inget om när du senast blåppade...) Nu är det snart nytt år igen. Igen. F-n va tiden rusar. Hoppas du kan njuta av en lång och välförtjänt ledighet efter höstterminens stress. Drick mer kaffe och må gotteligottgott! Kramar från Maria i Göteborg. Thomas hälsar.