söndag 9 november 2008

bokfördomar - vem? jag?

Oj, oj, oj, nu står jag här med skägget i brevlådan, fingrarna i kakburken, i skamvrån... (eller vad man nu säger...), för jag har just läst ut Dansar Elias? Nej! av Katarina Kieri. Som jag lovade har jag läst ut den innan måndag och det är en ungdomsbok, en sån som jag "inte gillar att läsa" för att jag typ är "för vuxen" eller något annat tokigt. Jag måste bara gå rakt på sak och erkänna:
- Jag tyckte att den var väldigt bra!
Jaha. Måste jag nu också börja gilla "Vinterviken" eller? Jag tror inte det. Jag har för säkerhets skull inte läst "Vinterviken" och kan därför tvärsäkert uttala mig om att jag inte skulle gilla den alls om jag provade. Eller? Jag tror faktiskt att jag får göra som Mimmi skrev i en kommentar tidigare (rätta mig om jag missuppfattat Mimmi) och skita i vilken etikett som boken i fråga har och koncentrera mig på kriteriet "bra bok" eller "skitbok" eller "nåja, den var väl sådär-bok".
Från och med nu ska jag försöka lägga undan mina fördomar mot genrer när det gäller böcker - utom förstås
"Misery Memoirs and Pseudo-intellectual drivel..." (ur Jasper Ffordes bok "First Among Sequels")
Jag kommer nämligen inte heller i fortsättningen att läsa en bok bara för att författaren säger att "det är sant - det som står här! och dessutom är det så synd så synd om mig!!! Faktiskt" och inte kommer jag heller att stå i bibliotekshyllan och hålla i en bok som utlovar "att ge läsaren en inblick i livets innersta väsen och göra läsaren till en bättre människa genom att jämföra människan med ett sandkorn i en öken...".
Detta lovar jag Eder, kära läsare. Om ni ser mig på bibblo - eller annorstädes - med en sådan bok i handen, ge mig då en liten knuff - för då går jag säkert i sömnen. Men ungdomsböcker... Jag ska läsa fler! Om jag får bra tips förstås.
Jag känner mig ödmjuk nu (en stund så passa på medan det varar) så jag ska gå och fixa Te till mig och mannen (som firar fars dag i läsfåtöljen). Ha det bra och hoppas ni enbart får goda läsupplevelser denna höst/vinter.
PS. Jag måste erkänna att jag nog tyckte att boken var lite för kort och det kanske är "ungdomsbokskaraktäristiskt"? Det tog mig bara två timmar att läsa den och för att den skulle få högsta betyg av mig skulle den ha varit bra mycket längre. I vilket fall som helst så gillade jag den - så länge den varade :)

5 kommentarer:

Unknown sa...

fan jag gillade ju vinterviken....
men jag kanske var en ungdom när jag läste den, eller i alla fall nästan. tror iofs att jag gick på gymnasiet...tja...jag tror på det där med att gilla de böcker man gillar och ogilla dom andra, oavsett vad det står på baksidan, eller i dn. så för fan, kör på

Unknown sa...

förresten, angående att fira fars dag i läsfåtöljen (vilket verkar vara en bra plats), när kommer det bilder på ert fina källarbibliotek med åtminstone en väldigt fin läderfåtölj?

Elinor sa...

Hej,
Det kommer! Det tar bara väääligt lååång tid för oss att städa och fixa och dona för att få det nog bra för att fastna på bild. Vi vill ju att fåtöljen ska komma till sin rätt ju!!

Anonym sa...

Eftersom jag har hittat den optimala Biblioteksinvigningsfestpresenten så tycker jag att det borde vara dags snart...

Elinor sa...

Preseeeent! mmmm... en förejulsfest med glögg kanske?? Vi får se hur långtidsplanen (för städning och ordninggörande mm) går så kommer inbjudan så småningom. :)