torsdag 2 oktober 2008

Kalla mig fru Otålig men...

-Where's my stuff? I want my stuff!



Tydligen har inte min bloggansikslyftning lyckats så bra för jag har inte fått en endaste gratisgrej!! Skäms på Er modebutiker! Som av en händelse har dock min bloggande bokklubbsväns fina sida fått ett mumsigt modeerbjudande! Jag är lite pytte pyttelite avundsjuk måste jag motvilligt erkänna. Eller kanske inte? Jag kanske ska lägga modemanin på hyllan och återgå till mina bokutsvävningar som i och för sig varken kan klassificeras som recensioner eller utförliga analyser utan mera liknar stream-of-consciousness eller något jag kallar "fria funderingar".


(Jag har just hittat på dessa ord för att beskriva hur jag skriver och inser plötsligt att jag nog borde ha något koolare namn på det... Kanske processinriktad kvalitetsbedömning utifrån personliga preferenser eller nått?? Vad tycker ni? Eller heterogena kvalitativa textgenomlysningar med konceptuella dimensioner?? Synd bara att jag inte riktigt vet vad dessa begrepp skulle innebära. Men - handen på hjärtat - är det så viktigt att man vet vad man menar hela tiden??? Bara det låter koolt blir man väl respekterad? Eller?) Jag blev inspirerad av en artikel i den emminenta tidningen Språktidningen (som ALLA borde prenumerera på!! Gör det!!) där det stod att läsa om akademikers stundtals ogenomträngliga språkflora. Utomordentligt rolig och bra artikel!!


But, I digress..



Här kommer alltså en tanke om Citizen Vince (Den amerikanske medborgaren): Till alla er som inte gillar deckare men som tycker om att läsa samhällskritiska och nutidsbeskrivande böcker vill jag bara säga: Detta är en bok för Dig!! Jag hade förväntat mig en deckare - eftersom den fått Dagger Award - men jag tycker att den mer är en kommentar på samhället i allmänhet och det amerikanska i synnerhet. Mycket bra. Lättläst och fängslande och tankeväckande (och lite blod - för det ska de' va!)







Nu väntar den lovande Irländske författaren Patric McCabe och hans hyllade The Butcher Boy. Det ser jag fram emot.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Men hallå, jag skriver ju bara nonsens på min blogg! Inte en tillstymmelse till analys...Jag tycker du är bra på att skriva om böcker, så det så.

Annas resa sa...

Modereklam - inget att vara avis på alls. (Dessutom verkade jag ju provocera någon med mitt inlägg, vilket ju inte alls var meningen).

Men jag minns att jag såg filmen The Butcher Boy för en massa år sedan och den berörde djupt, så boken är säkert ännu bättre.
Trevlig helg!

Maud/En bok om dagen sa...

Men vilket fasansfullt omslag till The Butcher Boy! Man kan ju får för sig att det är en lättsam, rolig bok - och jag minns den som en av de svartaste böcker som jag stött på... Slaktarpojkens hjärna var ju ett virrvarr av fasansfulla händelser och tankar!

Elinor sa...

Jag har faktiskt också tänkt på att omslaget till boken är konstigt - bra att få det bekräftat :) Jag har inte hunnit så långt än men en komedi är den då rakt inte!