torsdag 9 oktober 2008

The Butcher Boy och att läsa långsamt

Den är lite hemsk den där Bucher Boy. Men bra. Jag gillar när man är tvungen att läsa långsamt för i vanliga fall läser jag väldigt fort och kommer sedan inte alltid ihåg boken så bra. Ett problem är bara att jag lättare blir uttråkad när jag är tvungen att långsamläsa så det fungerar bara om boken är bra och långsam, inte annars.

Det har förstås sin tjusning att läsa fort också - då hinner man ju så många fler böcker! Jag håller ju dessutom koll på hur många böcker jag läst per år (eller, jag har räknat dem ett år i alla fall) så egentligen borde jag ju bara läsa fort-böcker eller ungdomsböcker. Eller? 2007 års böcker tog i snitt tre dagar till en vecka att läsa men Pamuks "Snö" tog hela mars!!! Ändå tycker jag att jag kommer ihåg mycket av den boken fortfarande och därför envisas jag med de långsamma böckerna.

Hur läser du? Vad tycker du?

Nåväl. Jag har bara hunnit till sid. 58 i The Butcher Boy och jag har läst den i flera dagar nu. FAst. Jag har ju varit på kurs och suttit i skolbänken hela dagarna i två dagar i rad och sånt gör en nästan för trött för att läsa när man kommer hem. Stackars, stackars elever i skolan som måste sitta stilla så länge varje dag! Jag måste komma på något bra sätt att få oss att röra på oss på lektionerna!! Det känns som en bra plan.

Ciao!

4 kommentarer:

jeps sa...

Jag är likadan, läser fort alltså. Kan vara därför jag tycker om snabblästa böcker som inte kräver så mycket tanke.
Nu vill jag ju höra din kommentar om årets litteraturpristagare.

Anonym sa...

Jag läser raskt och minns inte så mycket, men jag iiiids inte läsa långsamböcker...

Lea sa...

Hm det hjälper alltså inte att vara fisk...
Det är alltså bara att bestämma sig och inte skylla på några omständigheter. Håller med Jessica, kommentar om litteratur pristagaren vore intressant.

Hur jag läser...alldeles för sällan men när jag läser går det jättesnabbt.
Läser i mitten på sidan och lägger ihop början och slutet eller diagonalt...jag vet det låter inte friskt men så är det.
Behöver kanske söka hjälp för min lästeknik.
Hm, skulle förmodligen komma ihåg allt bättre om jag läste på ett annat sätt.
Ska prova..
Troligtvis läser jag fort för att hinna läsa något innan man blir avbruten.
Well, well slutflummat om det.
Snart börjar jag ju om att jobba igen det ska bli kul att träffa er alla.
Känns som en evighet sen jag jobbade på allvar.
Sköt om er, vi ses väl på Intersport. :0)
/Lea

Elinor sa...

Tack för edra kommentarer om fortläsning! Jag ska kommentera nobelgubben snart (så fort alla är ointresserade av gubbfan för jag är alltid lite lite för sent ute...)

Lea: Det är så super-proffsen läser ju!! Utmärkt och jag har provat det men misslyckats. Hm. Själv läser jag max ett stycke i taget. Fan. man vill ju liksom vara bäst och fortast hela tiden men...ja ja. så är det i alla fall.

Jag ska försöka vara lite och hänga på intersport i helgen så kanske vi ses ;)