onsdag 8 oktober 2008

Ergonomi, friskvård och rehabilitering...

Jag har varit på kurs. Vi lärde oss om arbetssmiljö och rehabiliteringsplaner och ergonomi. Det var intressant. Jag tänker inte rapa upp alla goda råd om hur man ställer in sin stol eller så... men här kommer en sammanfattning:

-Bli aldrig sjuk!!!

Om du överlever själva sjukdomen men råkar vara sjuk för lång tid så kommer du att straffas av samhället och försäkringskassan och regeringen och bli av med både pengar och jobb. Slajmfejs regering har gjort om reglerna för sjukersättning (men det vet ni ju redan - ni är förstås mer pålästa än jag som nog på riktigt fattade detta först idag) för att de skulle bli tydligare! så snällt av dem! Tydlighet låter ju bra... eller?

Nåväl, nu är det tydligt nog: Alla som är sjuka blir utan! Då behöver man ju inte undra över det då... Det är ju också ett sätt att få människor att slippa "utanförskapet" Eller?? Men nu blir det kanske bra då? Nu blir vi alla friska??? Så bra. Så tydligt.

(Jag skulle nu vilja be alla om ursäkt för att jag använt ironi som "vapen" i min argumentation! Speciellt graverande blir detta tilltag eftersom jag ju är svensklärare och borde veta att ironi inte alltid fungerar... Men det lockar mig. Det är svårt att stå emot... och det är ju faktiskt bara en liten blogg...eller??)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men alltså, de där "sjuka" är ju bara latmaskar och fuskare, det har ju regeringen sagt - och de kan ju inte ha fel.

Elinor sa...

Min veckas "det värsta jag vet är när..." är härmed:
-Regeringen!
Så det så.