torsdag 9 april 2009

Dostojevskij och saker som du inte vill höra att din sexåring säger till skolsköterskan...

Hello! Glad Påsk! Nu är det lov - äntligen!
Det känns som om vi kan ha sportlov igen eftsom vi har så mycket snö kvar. Hurra! Nu blir det skidor och vara ute för hela familjen.

Jag skulle också vilja skriva lite om Dostojevskij. Jag har ju som sagt börjat om med "Bröderna Karamazov" efter ett uppehåll på typ femton år och det jag kände direkt när jag började var att "Han är ju rolig, karln!" vilket var bra. En lite sämre sak är att när man jobbar och orkar läsa lite varje dag (i stället för flera timmar i sträck) så är det jobbigt att det är så många personer med i hans romaner och jag har upptäckt att just nu har jag läst en till fem sidor varje kväll. Ni fattar vilket uselt resultat jag har hittils! Det kommer att innebära att jag inte har så mycket att skriva om på min blogg - eftersom den ju mest handlar om ... ja, ni vet.. - eller så kommer jag att skriva om Bröderna K varje dag i typ (få se... fem sidor/dag och boken är 800 sidor lång....det blir....) skitlänge! Det vet jag inte om varken jag eller ni orkar med men jag får se vad jag hittar på. Nu är det ju lov och förhoppningsvis kan jag sitta i solen och läsa och läsa...

Den andra saken detta inlägg ska handla om är vad min k dotter sa till skolsköterskan på sitt sexårsbesök. Så här sa hon:
"Jag är en tjej som gillar att titta på dator"
Kul. Eller? Det får nog bli ett datorfritt lov tror jag. Till saken hör att hon inte tittar såå mycket på web-bolibompa tycker jag men visst är det underligt hur man identifierar sig mer med vissa saker... Som förälder skulle man ju hellre ha hört att hon sa att hon var en tjej som gillar att åka skidor eller leka eller något av allt de andra som hon gör! Jag tror att de som jobbar med sexåringar förstår men ändå.... Ja, ja hon sa inte att hon gillar att elda upp saker eller plåga små djur så det är nog inte så farligt. Men lite tänkvärt...

3 kommentarer:

fripé sa...

hihi :)
Skulle gissa att de flesta i hennes ålder gillar att titta på dator. Annat var det på vår tid - då tittade man på tv! :)

Har f.ö. läst snart halva "tidsresenärens dotter" nu, och börjar undra om det ska hända nåt snart...

Elinor sa...

Hända och hända... Vad har du för krav egentligen?

Unknown sa...

lite orolig blir jag nog, om hon bara står och stirrar på datorn alltså