lördag 24 januari 2009

Kalassäsongen är här!

Nu har den börjat:
-Den stora kalassäsongen! Här i familjen har vi för enkelheten skull klämt in tre av fyra födelsedagar under en vecka i mars men det verkar som om barnens alla kamrater fyller år mellan januari och april. Den här helgen är det kalas idag och i morgon och nästa vecka är det nog ytterligare två som fyller år osv. osv.

En sak som är ny för mig är att "barnen" önskar sig pengar i present!! Praktiskt - ja absolut! Men... moraliskt uppfostrande?? Är det rätt att lära barnen att pengar är bästa presenten? Jag vet inte. Om man inte gillar att de ger/får pengar - är det då så mycket bättre att de ger så många små överdyra plastbilar/djur/smycken till varandra? De - våra barn i alla fall - har så otroligt många små (och större) saker att de nästan inte ryms i sina egna rum! Jag undrar vad jag fick på mina kalas? Jag kommer inte ihåg men tror att luktsudd och bokmärken var vanligt förekommande. Vad säger ni?

Ni är nu min moralpanel! Kom igen och tyck till om pengar vs. saker. Vad fick ni när ni var sex- nio år? Kanske ni är yngre och minns bättre än jag?

På bokfronten intet nytt kan jag tillägga för jag läser fortfarande den braiga boken "The Given Day" men jag återkommer om den senare. Jag har jobbat (faktiskt) ganska intensivt och det har tyvärr inverkat negativt på min läsning. Hm. Jag får skärpa mig.

Trevlig helg!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Mitt minne är ung. som ditt, luktsudd och pennor. Kan det vara så att de små har/får allt nuförtiden så det enda som finns kvar att önska sig är pengar? Man kanske ska införa kuvertavgift på barnakalasen för det är ju det de kommer att få ge i present när de blir vuxna :)

Elinor sa...

Det känns ju lite tråkigt kanske? Fast med tanke på vad det kostar att ha kalas på Nimbys så är det kanske inte någon dålig idé... Skitdyrt var ordet. Men kidsen tycker förstås att det är kul där. Hm.Mitt minne säger mig att jag hade typ blindbock, saft och bulla och hemgjord gräddtårta...
-Tiderna förändras.

Lea sa...

Hallojsan..jo men alltså det är ju inget roligt att ge pengar.

Jag tycker inte att det är ok varken med det eller att barnen ska behöva ha så överdådiga kalas som det är nu för tiden.

Vi hade faktiskt inget kalas med dagiskompisar i våras utan bjöd hem hela dagisgruppen när skolan började om.

Då slipper man hela presentgrejen också, finns ju faktiskt många som inte har råd att avvara någonting.

Sen tycker jag att det är svårt att utesluta någon, alla eller ingen...

Bjöd på våfflor och saft och ungarna lekte ute och såg film inne och var så glada och nöjda dessutom får man ju lekhjälp av fröknarna ;-)

Herregud vad jag tycker om en himla massa...

Well well nu ska jag fortsätta med mitt plockande här hemma.